Retro Rozmaitości | Sierpień 2021

retro rozmaitościCzas na trochę spóźnione retro newsy z miesiąca sierpnia 2021 roku! Wybaczcie moi mili, Borsuk Retro Gry TV – czyli moja nowa aktywność na YouTube pochłania ogromne ilości czasu (codzienne LIVE’y!) i po prostu nieraz nie wyrobię się w terminie… Jednakże patrząc na dorobek innych zgredów na Retro na Gazie – to tylko Naczelny jest tu lepszy ode mnie i nawet całkiem niedawno przekroczyłem barierę 200 wpisów na tym portalu! Otwieramy więc szampany i pijemy do dna! Jednak zanim się upodlicie to zaznajomcie się najpierw z tymi sierpniowymi retro newsami! No, może ze trzy gry z września też tu wrzuciłem, żebyście mieli więcej lektury…


retro rozmaitości rng


KUNG FU MASTER ARCADE (AMIGA)

Ulubiona gra WojTa, Cera, moja i wielu innych Polaków – dostanie w końcu po latach wierną adaptację na Amigę. Ta pierwsza chodzona bijatyka w historii jest po dziś dzień bardzo grywalna i świetnie nadaje się do pobijania rekordów. O co tu chodzi? Śmigamy karateką przed siebie i walimy po ryjach zakapiorów! Fajnie, nie? Więcej o oryginale z automatów arcade poczytacie w tej RECENZJI, a nam pozostaje trzymać kciuki za powodzenie tego projektu. Myślę, że będzie wypasik, gdyż ci sami autorzy przygotowali wcześniej Rygara Arcade na Przyjaciółkę… Wymagania: A500 z 1MB.


SUPREMACY 30 ANNIVERSARY EDITION (C64)

Wielka, ładna i świetnie brzmiąca (Jeroen Tel, Dawid Whittaker) gra strategiczna z Commodore 64, czyli Supremacy od firmy Probe – doczeka się nowszej, ulepszonej wersji na swoje 30-lecie! I to jest świetna wiadomość, gdyż ta ekonomiczna space opera prezentuje się wręcz NIESAMOWICIE! Już wtedy swoim rozmachem kasowała większość 8-bitowych gier z tego gatunku, a po dodatkowych ulepszeniach – to po prostu MUST HAVE! Jejciu, jakie to je dobre…


GREEN BERET ARCADE (AMIGA)

I kolejna wielka gra z naszej młodości, kolejny szpil wielbiony przez WojTa, Cera i mnie, czyli nieśmiertelne Green Beret aka Rush’n Attack dostanie piksel perfekcyjną konwersję na Amigę! I w to mi graj, bo to naprawdę ponadczasowy evergreen. Grywalny jak jasna cholera po dziś dzień i naprawdę wymagający w dalszych etapach (po zapętleniu). O co w nim chodzi? Śmigamy komandosem przed siebie i sztyletujemy nożem zakapiorów! Fajnie, nie? Więcej o oryginale z automatów arcade poczytacie w tej RECENZJI, a nam pozostaje trzymać kciuki za powodzenie tego projektu. Odpowiada za niego Erik Hogan.


ATTACK OF THE PETSCII ROBOTS

(ATARI XL/XE)

The 8 Bit Guy stworzył fajową grę na C64, VIC-20 oraz Commodore Pet i Apple II, którą teraz konwertuje na wiele innych systemów, nawet na 8-bitowe Małe Atari. Widok z lotu ptaka, jakiś chłopek walczący z robotami w pomieszczeniach biurowca, symboliczna ale ładna i bardzo czytelna grafika (w trybie znakowym PETSCII), fajowy pomysł. W sumie grałbym w to! Polecam wam zerknąć na poniższy filmik i zapoznać się z jakim tytułem będziemy mieć tu do czynienia. Czekam na wersję na Atarynę. Gra komercyjna.


BRILEY WITCH CHRONICLES (C64)

Już pisaliśmy wielokrotnie, że Sarah Jane Avory ma niesamowity talent, umiejętności oraz wielkie chęci i nie waha się ich używać do tworzenia nowych gier na Komodę. Shmupy? Proszę bardzo: Zeta Wing, czy Soul Force to przecież debeściaki. A może teraz droga panno zrobiłabyś ślicznego drużynowego RPG’a z systemem walki wzorowanym na sławnym Final Fantasy? – Mówisz i masz, tylko potrzymaj mi piwo! – odpowiada Sara i dostarcza zajawkę kolejnego killera na C64! A raczej kolejną już zajawkę (drugi trailer) swojej chyba największej z dotychczasowych gier. No i co mogę powiedzieć po obejrzeniu tego filmiku? Chyba Komoda dostanie w końcu swoje Final Fantasy, tylko w wiedźmo-czarodziejskim sztafażu. Grałbym!


JACKAL NES (AMIGA)

Co to się dzieje, retro scena Amigi głupieje? Przenosi stareńkie hity z salonów gier, czy 8-bitowych konsol? A po ki juch? A po taki, że są w nich beczki miodu zwane grywalnością! Teraz padło na Jackala – prześwietnego run and guna z widokiem z lotu ptaka, w którym nasz bohater jeździł głównie różnymi pojazdami i ratował więźniów z obozów wroga. Świetny to szpil, a jego grafika została trochę dopasiona, by wykorzystać możliwości Przyjaciółki. Wymagania Amiga 500.


RIVER RAID ON MARS (ATARI XL/XE)

Powiem szczerze, że po tym tytule spodziewałem się wszystkiego najgorszego – a dostałem najlepszy klon River Raid od czasów pierwowzoru! Po pierwsze – fajna strona tytułowa, po drugie muzyka – świetna aranżacja wielkiego przeboju Jeroena Tela, czyli motywu przewodniego z Cybernoida II! Po trzecie – marsjańskie krajobrazy plus wredni kosmici i ich pojazdy dopasowane są tu idealnie do klasycznej rozgrywki z oryginału. W sumie to tylko jakby nowa skórka do klasycznej gry, z dodanymi oczywiście nowymi etapami, lecimy samolotem w kanionie wyschniętej marsjańskiej rzeki i strzelamy do znanych z mdłości wrogów, tylko ubranych w kosmiczne fatałaszki. Jednakże jest to fest grywalne i podoba mi się cholernie! Przeszedłem nawet całe demo w Borsuk Retro Gry TV! Dowód poniżej.


WONDER BOY ARCADE (AMIGA)

Przyjaciółka w tym wydaniu Retro Rozmaitości ma się dobrze, wręcz grubo, a nawet rzekłbym, że jest spasiona! Obżarta franca konwersjami z salonów gier! No i dobrze, bo ja lubię grać na automatach, a do grona piksel perfekcyjnych konwersji (mam nadzieję, że ta takowa będzie) dołącza nie kto inny, jak sławny Wonder Boy od SEGI. Płynny scroll, kolorowiutka grafika, grywalność jak w oryginale. Ma to cudo ponoć chodzić na zwykłej Amidze 500. Powoli Przyjaciółka zmienia się nam w prawdziwy automat arcade!


EXZEUS COMPLETE EDITION (PC)

LukegaX poinformował nas, że całkiem dobra, ale dosyć mało znana strzelanina TPP połączona z rail shooterem – zwana ExZeus zadebiutuje niedługo na Steamie. A raczej składanka dwóch części tej gry, które lata temu były wydane na Playstation 2, ale przynajmniej ani ja, ani repip – nigdy o niej nie słyszeliśmy. Wygląda na całkiem porządną rozwałkę!


KUNG FU REMASTER (AMIGA)

Przez ponad 30 lat Amiga nie miała żadnej wersji Kung Fu Master, a teraz codziennie zapowiadają nową… Tym razem mamy do czynienia z remasterem, czyli gra posiada pozmienianą, ulepszoną oprawę graficzną. Zasady jednak pozostały niezmienne, wspinamy się po piętrach świątyni i naparzamy oprychów z pięści lub z lacia! Łooooodaaaaaa! Całość prezentuje się bardzo miodnie (chociaż z drugiej strony trochę śmierdzi Vigilante – duchowym następcą Kung Fu Master) i jeżeli będzie wierne oryginałowi pod względem mechaniki i gameplayu to będę w to grał! A Wy? Wymagania: Amiga 500 w wersji sklepowej, czyli z 0,5 MB Ramu.


KRET (ATARI XL/XE)

Pomysłowa gra logiczna, będąca jakby połączeniem Mr. Drillera i Tetrisa, znana na PC pod nazwą Kret, zaś na Amidze po pseudonimem Zgr3d – doczeka się wersji na Małe Atari. Grałem już w demo i nie powiem – jest potencjał. Zasypują nas klocki z Tetrisa, a nasz krecik musi je tak zręcznie zjadać, by te nie spadły mu na głowę. WojT opisywał poprzednie wcielenia tej gry w tym WPISIE.


RESHOOT PROXIMA 3 (AMIGA)

Jeden z najlepiej zapowiadających się shmupów na Przyjaciółkę doczekał się kolejnego trailera na Gamescomie. Rok temu na tej imprezie też pojawił się trailer Proximy 3 i powiem szczerze, że tyłka to mi on nie urwał… A jak sytuacja wygląda po roku? Podobnie, fajna to gra i pewnie będzie grywalna, ale żaden mesjasz shmup’ów… Nie zrozumcie mnie źle Proxima 3 pozostaje ciągle jedną z najbardziej wyczekiwanych przeze mnie gier na Amigę, ma świetny klimat (strzelanka horror?), ciekawy piksel art i na statycznych screenach wygląda niesamowicie. Jednakże w ruchu trochę jakby mniej: grafika jest dziwnie rozpikselizowana, etapy spowija irytująca mgła, przemawiające do nas persony (kosmici?) są po prostu brzydcy, a muzyka metalowa pasuje do rozgrywki jak pięść do nosa. I mówi to wam wielbiciel metalu, który zaliczył wiele mocnych koncertów… To ciągle jest co najmniej dobry szpil, ale po autorach fajowego Reshoot R spodziewałem się więcej, normalnie jakiegoś niszczatora galaktyk. No cóż, pożyjemy – zobaczymy, a z drugiej strony – to ciekawe czy dożyjemy do premiery tej gry… Wymagania: A1200, A4000, ACD32 – CD ROM lub cyfrowa wersja.


BOSS MACHINE (AMIGA)

Kolejnym hitowym shmupem, który zmierza na Przyjaciółkę jest Boss Machine i tutaj także produkcja tej gry przybrała ślimacze tempo… Chyba minęło już półtora roku odkąd wspominaliśmy o tym tytule, a tu pokazano tylko krajobraz nowego etapu… Możliwe, że to przez skalę tego projektu i chęć jego dopieszczenia. Gra doczekała się kolejnego trailera i tu nie mam złudzeń –  to naprawdę może być przezajebista strzelanka! Piękny horyzont z wieloma kolorami i cudną paralaksą, fajnie zaprojektowany myśliwiec, porządny arsenał, przyjemna nuta w trakcie lotu. Tego horyzontalnego shmupa tworzą Daniel Stephens‎, Kevin Saunders i Lee Smith.


retro rozmaitości rng


PSYCHONAUTS 2

(PS4, XONE, PS5, XSX, PC)

Kontynuacja kultowego i ponoć genialnego platformera 3d o przygodach psychicznego astronauty Rasputina (RAZ’a) zawitała na najnowsze systemy do grania. Jedynka wyszła w 2005 roku na sprzęty PS2 i Xbox, wiec na sequel czekaliśmy aż 16 lat! Ponoć Double Fine (autorzy gry) mocno dowalili do pieca i dostaliśmy prawdziwego killera! Świetna fabuła, jaja jak berety, niesamowite pomysły na gameplay, związane z przemierzaniem psychodelicznych światów, bardzo dobrze napisane dialogi i naprawdę ładna oprawa graficzna. Nie za dużo tych pochwał? Nie! Pograłem już kilkanaście minut na Xone, zaś repip oglądał te wyczyny i potwierdzamy – hit ci to! Poniżej trailer.


ZOOL REDIMENSIONED (PC)

Ninja Mrówka z Innego Wymiaru – czyli amigowa odpowiedź na Sonica z lat 90-tych zeszłego stulecia – powraca po latach w remaku swoich przygód, na razie tylko na PC. Trochę ulepszona grafika, dodane minigry, ogólnie ładniejsza prezencja całości, zachowanie klimatu oryginału. Czy będzie hit? Mnie nie pytajcie, ja wielkim fanem Zoola nigdy nie byłem w żadnej postaci. Dla mnie za słodkie to było, ale potencjał jest…


SOULLESS 2 (C64)

Bezduszny 2 zawitał na Commodore 64 i w odróżnieniu od pierwszej części – wygląda, że zarządzi w każdym aspekcie! Jedynka miała świetną oprawę audio-video, ale przeciętną grywalność z powodu dosyć ograniczonej mechaniki (skakanie plus przeszukiwanie otoczenia). Sequel czerpie dużymi garściami ze stareńkiego hitu Antiriad i chwała mu za to! Wcielamy się tutaj w roznegliżowanego dzikusa, wyposażonego w pistolet (a raczej najpierw musimy go znaleźć), który w trakcie wędrówki po pięknie narysowanych komnatach walczy i skacze po platformach, by w końcu zdobyć antyczną zbroję (czytaj nowoczesny skafander), w którym posiądzie zdolność lewitacji i lepszy arsenał. Jest moc! Ogrywaliśmy już trochę ten tytuł w Borsuk Retro Gry TV!


BETTY’S ISSUES (ATARI XL/XE)

Michał Mike Jaskuła z zaskoczenia udostępnił pełną wersję całkiem ładnej, kolorowej gry komantowo – platformowej na Małe Atari. Betty została uwięziona w wieży, klucza do niej broni wielki smok, którego musimy zgładzić. My – jej mężny mąż – ruszamy więc na ratunek! Biegamy po zamku i jego okolicach, skaczemy przez czaszki i inne przeszkody, w smoka rzucamy magicznymi pociskami, przełączamy wajchy. Bardzo przyjemna produkcja, niestety dosyć krótka i łatwa, dlatego można ją ukończyć w ciągu 30 minut od uruchomienia (wliczając trening). Gdyby ten szpil był bardziej rozbudowany, miał więcej etapów zbudowanych z większej ilości ekranów – dałbym mu zielone światło w retrometrze, a tak to tylko (lub aż) dobra gra! Skąd wiem? Przeszedłem w Borsuk Retro Gry TV! Brawo dla Mike’a Jaskuły, że pozostaje aktywny na atarowskim poletku i dostarcza coraz lepsze produkcje na ten komputerek. Moje ulubione jego gry to właśnie Betty’s Issues i Wasteland.


GATES OF THE ANCIENT (C64)

Podróż na krańce galaktyki, spotkanie z obcymi rasami, podróże międzyplanetarne, walka i może nawet handel – to wszystko znajdziecie w Gates of the Ancient – kosmicznym symulatorze na Commodore 64, który pełnymi garściami czerpie z kultowego Elite. Ambitny projekt! Są chętni?


ALIEN ATTACK (MSX)

Shmupy to ja lubię bardzo, więc cieszę się, że kolejny przyjemny przedstawiciel tego gatunku wylądował na komputerze MSX. Pionowy scroll (chociaż scrollem trudno to nazwać, ekran jest mocno rwany), kolorowa grafika, wiele power upów i podobieństwo do kultowego Zanaca. Gdybym miał MSX’a to bym pewnie zagrał, ale nie mam to wy pograjcie…


THE HUMANS (ZX SPECTRUM)

Jeżeli ktoś z was lubi Lemmingi i posiada Spektrusia to powinien się zainteresować Ludźmi, gdyż to klon wielkiego hitu od Psygnosis. Czytelna grafika, chociaż nie mówię, że jakaś rewelacyjna, zasady praktycznie identyczne jak w sławnym protoplaście i 25 etapów rozgrywki. Jesteście zainteresowani? Jak nie, jak tak!


RICK DANGEROUS (SAM COUPE)

Najbardziej pożądany przez kolekcjonerów mikrokomputer, a jednocześnie najsłabiej oprogramowany sprzęt w dziejach – czyli Sam Coupe (nie liczę możliwości uruchamiania gier z ZX Spectrum) – doczekał się w końcu fajowej gry! A raczej świetnej – bo to bardzo dobra konwersja Ricka Dangeorousa. Posiadacze Sama Coupe mogą być dumni, gra wygląda i brzmi zacnie, i w sumie teraz mają już ze trzy dedykowane gry na swój ulubiony mirkokomputerek… Pozazdrościć!


GWIEZDNE WOJNY (RÓŻNE SYSTEMY)

Na bogato wygląda ofensywa gier z uniwersum Star Wars na różne systemy. Szkoda tylko, że nie jakichś nowych hitów, ale z drugiej strony – może to i lepiej, że odświeżane są całkiem dobre tytuły sprzed lat. Popatrzmy co już wyszło, a co ma się dopiero pojawić na najnowszych systemach do grania. Fajowe wyścigi Star Wars Racer (kiedyś PSX, PC i PS2) są już dostępne w cyfrowej wersji, podobnie dobra strzelanina FPS Republic Commando (kiedyś Xbox i PC), a nawet zapomniane gry TPP, w których kroimy przeciwników mieczem świetlnym: Jedi Knight Collection (Academy + Jedi Knight II: Outcast).W najbliższym wszystkie te gry zostaną wydane w pudełkach (16.10 dla PS4 i 16.11 dla Switch). Na koniec bomba dla posiadaczy PS5 – Sony zapowiedziało remake jednej z najlepszych gier w historii tego uniwersum: Star Wars: Knights of the Old Republic! Kapitalna gra role playing powróci jako exclusive na sprzęt Sony… Się dzieje, w czasach jej premiery gościła tylko na Xboxie…


retro rozmaitości rng


KSIĄŻKA: HISTORIA AMIGI PIKSEL PO PIKSELU

Bardzo ciekawie zapowiada się książka o Przyjaciółce, która dzięki inicjatywie wspieram.to pojawi się na polskim rynku. Książka Historia Amigi Piksel po Pikselu to polskie, uzupełnione wydanie The Story of Commodore Amiga in Pixels autorstwa Chrisa Wilkinsa, która ukazała się pierwotnie na rynku brytyjskim. Autor opowiada jej historię, przygląda się najlepszym grom i prezentuje wspomnienia osób zaangażowanych w powstanie, upadek oraz odrodzenie się „pierwszego komputera osobistego, który dobrze wyglądał i dobrze brzmiał”. Polskie wydanie Historii Amigi Piksel po Pikselu będzie uzupełnione o materiały o polskich twórcach i przedstawicieli lokalnej demosceny. Pamiętacie pierwsze spotkanie z Amigą? Chris Wilkins dobrze je pamięta! Najpierw ekran wypełniły czerwone, żółte i niebieskie trójkąty, które skręcając się i wirując, tworzyły plamy cieniowanych barw. Następnie pojawił się wykres kołowy z seledynem, fioletem, fuksją, zielenią, żółcią i bielą. Później pokazano futurystyczną scenę uliczną z postacią wyprowadzającą psa i nieustannie zmieniającym kształty hydrantem przeciwpożarowym. Na końcu wyświetlono piłkę w czerwono-białą szachownicę, a dźwięk jej odbić zmieniał się i rezonował, gdy podskakiwała na różne wysokości. .. Więcej szczegółów znajdziecie TUTAJ, a poniżej trailer tego wydawnictwa. Polecamy!


retro rozmaitości rng


AMIGA 500 MINI

Słowo stało się ciałem, a raczej marzenia wielu retro maniaków, czyli Amiga 500 w marcu 2022 roku wyląduje na półkach sklepowych. Na razie w wersji Mini, ale kto wie – może później doczekamy się edycji Maxi z pełnoprawną klawiaturą. Jest to w pełni licencjonowane urządzenie, które ma ponoć także udawać Amigę 1200. No i fajnie! Nasza mała Przyjaciółka zostanie wyposażona w myszkę (przypominającą oryginalną amigową) oraz pada z 8 przyciskami (niestety jest on wzorowany na badziewiu z Amigi CD32), będzie posiadać wbudowane 25 gier i możliwość wczytywania kolejnych z pendrive, będzie też umożliwiać zapis stanów rozgrywki.  Powiem szczerze, że pomimo faktu iż mam Amigę CD32 to nie mogę się doczekać wersji Maxi tej Przyjaciółki, miniówkę olewam. Lista 12 z planowanych 25 wbudowanych gier pod trailerem sprzętu, resztę twórcy zaprezentują później.

LISTA PIERWSZYCH GIER W AMIGA MINI: Alien Breed 3D (w sumie po co?), Another World (tak!), ATR: All Terrain Racing (fajnie!), Battle Chess (może być), Cadaver (fajnie!), Kick Off 2 (może być, ale wolałbym SWOS’a), Pinball Dreams (YEAH!), Simon The Sorcerer (dobry stuff), Speedball 2: Brutal Deluxe (tak jest!), The Chaos Engine (zajebongo!), Worms: The Director’s Cut (fajnie!), Zool: Ninja Of The N-th Dimension (ujdzie w tłumie).


retro rozmaitości


O RetroBorsuk 228 artykułów
Zastępca Naczelnego, czyli prawie Nacz.Os. (właściciel Nory). Ulubione gatunki: wszystkie dobre gry! Z naciskiem na: akcja-przygoda, platformery, rpg, shmupy, run’n gun, salonówki. Posiadane platformy: Atari 800xl, C64, Amiga CD32, SNES, SMD, Jaguar, PSX, PS2, PS3, PS4, PSP, XboX, X360, WiiU, GC, DC, GBA, Game Gear.