Sprzęt | JOYCART – Testowanie Prototypowego Joysticka!

Zacznijmy od początku – czym jest JOYCART? To prototypowy joystick wielkości malutkiego arcade sticka, przeznaczony dla wszystkich komputerów i konsol 8 i 16 bit ze złączem DB9. W przyszłości planowana jest także wersja tego kontrolera dla sprzętów ze złączem USB: będzie go można podłączyć do komputera PC, do Maliny (Raspberry Pi), a może i C64 Maxi / Mini, czy Amigi 500 Mini. Konstruktorem i pomysłodawcą tego dzojstika jest nasz przyjaciel – niezastąpiony Profesor Larek, który przekazał mi wersję roboczą tego świetnego dżoja. Dlaczego świetnego? Zapraszamy do przeczytania wrażeń z moich testów!


JOYCART

Stare dżoje z przeszłości, na przykład firm Quickjoy, czy Quickshot osiągają na portalach aukcyjnych zawrotne ceny, a oprócz modeli premium pokroju Megastara są one przeważnie awaryjne (łatwo je uszkodzić) i niestety nie mogą pochwalić się świetną precyzją. Rzadko pośród nich można było także spotkać modele bardziej uniwersalne, które obsłużyłyby dodatkowe przyciski fire w komputerach Amstrad, czy MSX (chociaż takowe bywały), a miłośnicy Spectrum często musieli zaopatrywać się w dedykowane swojej maszynie kontrolery (lub mogli je sobie sami zrobić).

Sprzęt | JOYCART – Testowanie Prototypowego Joysticka!

 

Prototypowy JOYCART w całej okazałości. Gała SANWY, trzy różne przyciski FIRE, przycisk GÓRA i AUTOFIRE.

Naprzeciw temu wychodzi właśnie Larek ze swoim JOYCARTEM, który ma być dżojstikiem wytrzymałym, precyzyjnym i uniwersalnym! Niemożliwe? A jednak! Na chwilę obecną podłączymy go do wszystkich klasycznych komputerów 8/16 bit z naszej młodości: Atari XL/XE, Atari ST, Commodore 64, Commodore Amiga, ZX Spectrum, Amstrad CPC, MSX 1/2 i pochodne (w przyszłości planowana jest też obsługa konsol: Sega Megadrive oraz Atari 7800, a może też NESa, SNESa, Megadrive’a, czy Vexctrexa, albo innych retro maszynek do grania? Pożyjemy zobaczymy, gdyż Profesor Larek w ostatniej chwili dokonał zmiany projektu – większa ilość przycisków i jeszcze większą multisystemowość Joycarta (o czym będzie poniżej).

Nazwa JOYCART – pochodzi trochę od joysticka, trochę od cartridge’a, a trochę od gocarta, jako rzecze Profesor Larek :-). Cena tej maszynki będzie oscylować w granicach 300zł, zaś ostateczną wartość poznamy, gdy JOYCART osiągnie swoją finalną formę. Joycart jest wyposażony w markowy drążek i gałkę japońskiej firmy SANWA, co gwarantuje bardzo precyzyjne sterowanie i wspomnianą wcześniej wytrzymałość. Grafika zawarta na blacie modelu, który otrzymałem od Larka – jest poglądowa i nie spodziewajcie się, że na finalnej wersji Joycarta zagości także Predator… Prawdopodobnie do dżoja będzie jeszcze można dokupić pokrowiec robiony przez Fankę Larka i Borsuka, ale to na razie jest w dalekich planach. Z tego co wiem Larek pracuje już nad przejściówką USB, żeby można było używać Joycarta z PC/Maliną.

Sprzęt | JOYCART – Testowanie Prototypowego Joysticka!

Wumenne kartridże do JOYCARTA, dzięki nim podłączymy go do wszystkich popularnych komputerów.

Na początek w zestawie będą kartridże (umożliwiające podłączenie kontrolera do różnych systemów): Atari Classic (klasyczny jednoprzyciskowy joy), Atari 2B+ (standard 3 przycisków, też obsługujący 1 przyciskowe gry), C64 Classic, C64 3 Fires, Amstrad CPC, ZX Spectrum Sinclair, ZX Specrtum Kempston, Amiga, MSX. Zauważcie, że Joycart będzie obsługiwał dodatkowe przyciski (dwa, a nawet trzy) w klasycznych grach, które takową funkcje posiadają! Na przykład Spy Hunter i Scramble, DropZone, The Last Starfighter (Atari XL/XE), czy Lionheart, Turrican III, Apidya, Cabal, Jim Power (Amiga – wersje normalne lub z WHDLOAD). Inne komputery także posiadają gry na dwa lub więcej przycisków (specjalne wersje gier na Commodore 64 np. 1942, czy Gryzor), zaś Amstrad i MSX miały w standardzie zaimplementowaną obsługę dwóch przycisków (choć nie zawsze programiści to wykorzystywali w grach, ale takowe też tutaj są obecne).

Sprzęt | JOYCART – Testowanie Prototypowego Joysticka!

Widok z lotu ptaka, Predator to grafika tymczasowa.

Joycart posiada też taką świetną funkcję jak dodatkowy przycisk „góra / up” (mapowanie kierunku „góra” z joya, który działa na wszystkich systemach niezależnie od włożonego kartridża) oraz przycisk „auto” dla autofire – ten działa tylko na systemach, które podają zasilanie na złączu joysticka (czyli np. na Amstradzie CPC i ZX Spectrum Sinclair nie zadziała, bo tam nie ma zasilania, ale już na ZX Spectrum Kempston będzie działać). Dzięki dodatkowemu przyciskowi „góra” będzie możliwe skakanie za pomocą przycisku w grach, które wcześniej wymagały do tego wychylenia joysticka w górę np. Giana Sisters, czy Crownland. Oczywiście ciągle będzie można skakać także poprzez klasyczne wychylenie gały. JOYCART będzie produkowany w dwóch wersjach: dla praworęcznych i leworęcznych graczy, z gałką po lewej lub po prawej stronie – do wyboru przed zakupem. W najbliższej przyszłości powstanie dedykowany temu urządzeniu mail, na który będzie można składać zamówienia. Dobra przejdźmy teraz do testu Joycarta! najpierw filmik poniżej, gdyż test odbywał się w trakcie transmisji live.


TESTY JOYCARTA

ATARI XL/XE

Pierwszy test JOYCARTA na komputerze Atari 800XL. Wynik? Celujący!

Zachęcam do obejrzenia filmiku z testowania kontrolera powyżej, a mu podsumujmy przebieg „egzaminu dojrzałości” dla Joycarta na Małym Atari! Najpierw trudny test wytrzymałościowyDecathlon skończony został przeze mnie cały i wygrane zostało prawie wszystko, w tym arcytrudne dla kondycji dżoja – biegi na 400 i 1500 metrów!; test precyzji – nowość od Shantiego – Bomb Jack VBXE – 15 plansza i 5 żyć, pięknie szło ale przerwałem bo zapowiadało się na długotrwałą życiówkę, test czasu reakcji – trudny The Last Squadron – z marszu doszedłem 6 etapu na 1 kredycie i zachwyciło mnie wyborne sterowanie; test dodatkowych przyciskówThe Last Starfighter – pierwszy przycisk strzelanie, drugi mapa galaktyki, trzeci zmiana broni (klawiatura staje się zbędna), Drop Zone – 1 przycisk strzelanie, 2 – bomba, 3 – znikanie. Podobnie fajowo jest z Defenderem… Kolejny test precyzyjnego działania kierunków: International Karate – jajecznica z jaj wrogów była robiona przez mojego karatekę na każdym kroku i wykroku! Powiem szczerze bez żadnego słodzenia Larkowi, że to NAJLEPSZY DŻOJ jaki miałem w rękach przeznaczony dla komputerów 8 i 16 bit – jakość grania jest tak wyborna jak na customowych arcade stickach robionych na zamówienie, tylko że Joycart jest dużo mniejszy od standardowych rozmiarów arcade sticka (gdzieś tu wrzucimy zdjęcie porównawcze). Dobra sprawdźmy teraz jak Joycart spisywał się z naszą kochaną przyjaciółką, czyli Amigą, a dokładniej z Amigą CD32.


AMIGA

Drugi test JOYCARTA tym razem na Amidze CD32 (będzie identycznie działał z A500, A600, A1200 i innymi modelami).

Podsumujmy testy na Amidze: test wielu przycisków: bezproblemowa obsługa dodatkowych przycisków zaimplementowanych oryginalnie w grach, np: Lionheart – jeden przycisk skakanie, drugi walka, Apidya – jeden przycisk strzelanie, drugi wybór upgradu broni na weapon barze, Battle Squadron – jeden przycisk strzelanie, drugi – bomba itp. itd. Test wielu przycisków zaimplementowanych w WHDLOAD: Cabal – drugim przyciskiem rzucamy granaty, Shadow of The Beast III – drugi przycisk służy do zmiany broni, HYBRIS – obsługa trzech przycisków: pierwszy – strzelanie, drugi – bomba, trzeci – rozkładanie statku na mniejsze części,  super! Test wytrzymałości: Daley Thompson’s Olympic Challenge – czyli taki jakby Decathlon – przebrnąłem przez kilka męczących treningów na siłowni, test precyzji i szybkości działania – wyborne sterowanie piłkarzami i strzałami w Sensible World of Soccer. Update: uwaga – na retro zlocie Kopalnia Bajtów sterujac Joycartem wygrałem mocno obsadzony turniej w SWOSA! Pięknie jest, naprawdę pięknie! Dobra teraz czas na testowanie tego kontrolera na pozostałych komputerach.


C64, ZX SPECTRUM, AMSTRAD, MSX

Test JOYCARTA na komputerach: Amstrad, Commodore 64, MSX, ZX Spectrum.

Podsumujmy te powyższe testy, które odbyły się z udziałem Larka oraz Nekroskopa (no i moim  oraz Montka):

AMSTRAD: świetne precyzyjne sterowanie i bezproblemowa obsługa 2 przycisków (Exolon, Scramble, Jewel Warehouse II, i innych grach)

MSX 1 i 2: świetne precyzyjne sterowanie i bezproblemowa obsługa 2 przycisków (Aleste, Aleste Gaiden, Salamander i inne)

COMMODORE 64: obsługa dwóch przycisków i więcej działała, jednakże pojawiły się problemy. Różne modele C64 inaczej odczytują wciśnięcie drugiego przycisku. W teście kontrolerów, przy zakresach wychylenia wiosełek – niektóre modele C64 odnotowują wciśnięcie drugiego przycisku jako 0, zaś inne jako 2. Twórcy gier, a raczej modyfikacji tych gier aby obsługiwały dwa buttony – nie brali tego pod uwagę i na niektórych modelach Commodore 64 drugi przycisk po prostu nie działa. Jednakże Larek wspólnie z Nekroskopem ogarnęli ten problem i zostanie to tak poprawione, żeby wciśnięcie drugiego przycisku w przypadku C64 było odnotowywane jako zakres 0-2.

Sprzęt | JOYCART – Testowanie Prototypowego Joysticka!

JOYCARTY w wersjach dla leworęcznych i praworęcznych graczy.

ZX SPECTRUM: Kempston wszystko działa z tym, że jeszcze Larek nie miał trójprzyciskowej płytki (kartridża) do Kempstona, wiec testowaliśmy działanie Joycarta jako dżoja jednoprzyciskowego, zaś w przypadku Sinclaira – jak najbardziej tu wszystko działa. Jednakże w trakcie testów na Spectrum narodził się nowy pomysł i:

Larek przemodeluje płytki w dżoju i kartridże aby JOYCART obsłużył nawet 4 PRZYCISKI! Funkcjonalność dodatkowych extra przycisków dla ZX Spectrum i C64 będzie do wykorzystania wówczas, gdy dodamy do joya przejściówkę na dwa porty. Tych przejściówek nie będzie w standardzie, bo jednak swoje będą kosztować, nie za dużo, ale jednak. Co to da? W przypadku C64 dojdzie SPACJA na przycisku, zaś w przypadku Sinclaira do ZX Spectrum dojdzie możliwość obsługi aż 4 przycisków (będzie je można zdefiniować jako przyciski z klawiatury, gdyż Sinclair po prostu to umożliwia). W przyszłości pojawią się też modele 4 przyciskowe Joycarta pod złączę USB współpracujące z PC, czy Maliną – dojdzie wtedy dzięki 4 przyciskom możliwość posiadania przycisków coin, start i dwóch fire w przypadku gier arcade (MAME), a Larek już zapowiedział, że dzięki tej zmianie – Joycart obsłuży w przyszłości większość bardziej popularnych retro konsol z  4 przyciskami (NES i inne).


WSTĘPNA OCENA PO TESTACH!

Sprzęt | JOYCART – Testowanie Prototypowego Joysticka!

Porównanie wielkości JOYCARTA do innych kontrolerów, zgrabny jest! Obok Borsuczy Arcade Stick i Dual Shock 4.

ZALETY:

– Dzięki wymiennym kartridżom kompatybilny ze wszystkimi retro komputerami ze złączem DB9!

– Drążek i gałka japońskiego producenta SANWA. Możliwość odkręcenia balltopa i zmiany na kulkę.

– Świetna precyzja, szybkość działania i wytrzymałość w jednym!

– Trzy przyciski fire o różnych funkcjach. (W przyszłości minimum 4)

– Przycisk zastępujący kierunek GÓRA / UP oraz przycisk AUTOFIRE. W sumie 5 przycisków o różnym zastosowaniu.

– Trwałość obudowy i jakość wykonania.

– Dobre i wytrzymałe przyciski fire (ostro napieprzałem nimi w Bomb Jacku, Commando i The Last Squadron)

– Cena wersji podstawowej będzie oscylować w okolicach 300 zł.

– Najprawdopodobniej w wersji startowej będzie  6 kartridży / płytek w zestawie (Spectrum: Kempston i Sinclair osobne płytki z obsługą dwóch lub więcej przycisków; płytka dla 3 przycisków dla komputerów: Atari XL/XE/ST/AMIGA; płytka do C64 dla 3 przycisków; MSX 3 przyciski; Amstrad 3 przyciski).

WADY:

– Jestem przyzwyczajony do dużych rozmiarów sticków, więc muszę inaczej układać ręce i palce, myślę, że z biegiem czasu się przywyczaję.

OCENA WSTĘPNA

Retrometr

Najlepszy dżoj do komputerów 8 i 16 bit. Precyzyjny, wytrzymały i kompatybilny z całą naszą kolekcją!


JOYCART WYLĄDOWAŁ!

Niespodziewanie, znienacka, wtem i nagle Profesor Larek wypuścił filmik „LAREK POKAZUJE”, w którym zaprezentował ostateczną formę JOYCARTA! Jakieś różnice widoczne na szybko gołym okiem? Nowa i naprawdę ładna grafika na blacie dżojstika, przyjemna i zabawna instrukcja dla laików oraz trochę inne rozmieszczenie przycisków to chyba główne zmiany. Oczywiście oprócz pełnej kompatybilności trzech przycisków z Commodore 64. Zachęcam do obejrzenia pokazu JOYCARTA poniżej, a także do odwiedzenia strony poświęconej temu wspaniałemu kontrolerowi: https://arsoft.netstrefa.pl/joycart.htm

LAREK POKAZUJE JOYCART – pierwszy na świecie dżojstik z wymiennymi kartridżami!

O RetroBorsuk 225 artykułów
Zastępca Naczelnego, czyli prawie Nacz.Os. (właściciel Nory). Ulubione gatunki: wszystkie dobre gry! Z naciskiem na: akcja-przygoda, platformery, rpg, shmupy, run’n gun, salonówki. Posiadane platformy: Atari 800xl, C64, Amiga CD32, SNES, SMD, Jaguar, PSX, PS2, PS3, PS4, PSP, XboX, X360, WiiU, GC, DC, GBA, Game Gear.