Grawitacja 2019 | Zaproszenie na 8-bit Game Jam, Kraków (5 – 7 Kwiecień)

Zapraszamy na Grawitację czyli krakowski 36 godzinny maraton programowania gier połączony z dobrą zabawą! Interesujecie się 8-bitowym graniem lub programowaniem? A może jesteście domorosłymi programistami piszącymi do szuflady proste gry, których boicie pokazać się światu? Oczywiście na swoim ulubionym retro komputerku z przeszłości. Możliwe, że marzycie o stworzeniu ponadczasowego hitu na miarę River Raid, czy Defendera, albo małobitowego odpowiednika Wiedźmina? A może najzwyczajniej chcielibyście spotkać innych miłośników 8-bitowych komputerów i poznać sympatycznych twórców gier na Atari XL/XE, Commodore 64 czy inne retro systemy? Zapraszamy w takim razie do Krakowa na najnowszą odsłonę GRAWITACJI!


Możliwe także, że macie jakieś fajne pomysły na nowa grę na retro systemy i nie potraficie samodzielnie wprowadzić ich w życie, potrzebujecie kogoś do zespołu programistycznego, kto pomoże spełnić wasze marzenia? A może najzwyczajniej w świecie chcecie sobie powspominać swoją młodość, gry z przeszłości, czy pogadać z podobnymi wam wariatami o tych nostalgicznych czasach zbudowanych z pikseli? Tak, to wszystko może wydarzyć się kiedy odwiedzicie najbliższą Grawitację! Jednak pamiętajcie jaki jest główny cel tej imprezy – napisanie 8-bitowej gry w 36 godzin, pokonanie innych konkurentów i zdobycie sławy najzdolniejszego 8-bitowego programisty oraz zgarnięcie zapewne ciekawych nagród. Było programistów wielu, ale żaden z nich nie śmiał pisać przy Jankielu. Tfu, co ja gadam, przy Sikorze albo Bocianu – bo tych dwóch znanych przedstawicieli atarowskiej sceny twórców gier – tradycyjnie weźmie udział w tym programistycznym pojedynku! I zapewne jeszcze kilkadziesiąt innych osób. Chcecie się z nimi zmierzyć? A na poważnie – celem Grawitacji jest dobra zabawa przy tworzeniu małych produkcji na mikrokomputery (i nie tylko). Zresztą oddajmy głos organizatorom:

GRAWITACJA – 8bit GameJam to impreza o charakterze „Hackatonu”, w którym zespoły programistów, grafików i muzyków, będą miały za zadanie w czasie 36 godzin, napisać grę na dowolną platformę ośmiobitową. Nie ma żadnych ograniczeń dotyczących języka programowania oraz użytych narzędzi, jedynym ograniczeniem będzie z góry narzucony temat gry, który uczestnicy poznają dopiero tuż przed rozpoczęciem konkursu. Konkurs ma na celu aktywizację sceny gameDev 8bit, integrację środowiska i promocję platform retrogamingowych. To już trzecia edycja naszego konkursu. W pierwszej wzięło udział ponad 40 osób z różnych zakątków Polski i nie tylko! Do tej pory udało się nam napisać ponad 20 gier, w tym jedną na kalkulator CASIO PB-100!

Grawitacja 2017 zgromadziła wielu uczestników. Na pierwszym planie PIN i jego najbardziej rozbudowane Atari we wszechświecie!

Pięknie nieprawdaż? Powiem wam szczerze, że ja wraz z moim kompanem Larkiem pojawimy się także na tym evencie w sobotę czyli 6 kwietnia i dla mnie będzie to pierwsze spotkanie z Grawitacją. Liczę na udanie spędzony czas, spotkanie kilku nowych twarzy i zapoznanie się z paroma nowymi małymi gierkami na Atari XL/XE. Oczywiście trzeba brać pod uwagę, że 36 godzin jest bardzo ograniczonym czasem na spłodzenie przebojowej gry, ale pewnikiem i tak autorzy dostarczą nam kilka zwariowanych produkcji. Ja miałem już przyjemność zapoznania się z niektórymi malutkimi szpilami, które zostały napisane na poprzednich edycjach tej imprezy. O niektórych zdążyłem już napisać swego czasu na Retro na Gazie, ale powspominajmy…

Ironia relacja 2018UFO Hunt (Sikor i jego brygada, 2018) – strzelania z celowniczkiem kontra UFO.

UFO HUNT – to prosta strzelanina, w której naszym celownikiem będącym jednocześnie statkiem (przeszkadzajki odbierają mu energię), musimy strzelać w środek latającego po planszy kosmicznego talerza. Musimy omijać „gwiazdy” oraz dwa lasery, które przesuwają się po nocnym niebie. Za precyzyjne trafienie w centrum spodka otrzymujemy punkt. Typowa gra na zdobycie najlepszego wyniku punktowego, napisana szybko przez autora na Grawitację 2018. Na compo o tematyce UFO + woda. Woda wprawdzie obecna jest tylko na stronie tytułowej, ale wymogi konkursu spełniła. Maksymalnie nabiłem chyba ze 20 punktów. Szybki, prosty szpil.

Ironia relacja 2018Zwęglaj Olimpijczyka (Mgr inż. Rafał 2018) – gry tego twórcy charakteryzują się zwariowaną tematyką. Lubię to!

ZWĘGLAJ OLIMPIJCZYKA – to dopiero pomysł na grę! Sterujemy zniczem olimpijskim i musimy zwęglić pojawiające się u góry ekranu szkielety najsławniejszych w historii olimpijczyków. Podpalamy bidulków od dołu i kiedy zaczynają wypływać z nich krople tłuszczu musimy ich unikać, gdyż mogą zgasić całkowicie lub częściowo nasz płomień. Kiedy zwęglimy drania doszczętnie jego szkielet ląduje w olimpijskim basenie. Prawda, że pomysłowa rozgrywka? Całkiem dobrze mi szło w tę żartobliwą gierkę i zapytałem autora, co będzie jeżeli zapełnię cały basen zwłokami sportowców?  – Nie wiem, nie przewidywałem, że ktoś tyle wytrzyma…

Bocianu prezentuje wyścigi kajakiem czyli grę K jak na ostatniej Grawitacji 2018.

K JAK – to kolejna z minigier Bocianu, którego zdążyliście już dosyć dobrze poznać na naszej witrynie. Rozgrywka to nic innego jak spływ kajakowy z zaliczaniem bramek kontrolnych w jak najszybszym czasie. Zapewne dla miłośników kajaków jest ona rajcowna. Trzeba zaznaczyć, że jak na proste założenia jest ona świetnie wykonana – szybki i płynny scrolling ekranu robi wrażenie i podobała mi się także animacja tytułowego kajaka oraz kolorystyka gry. Szkoda byłoby tego potencjału i silnika nie wykorzystać w tytułach bardziej podnoszących adrenalinę. Zasugerowałem na spotkaniu z autorem, że fajnie byłoby dodać tutaj opcję dla dwóch graczy, dzieląc ekran na pół i scrollując osobno pole rozgrywki każdego z nich. No, oczywiście jeżeli Ataryna by to pociągnęła. Moja nieograniczona wyobraźnia jednak poszła zdecydowanie dalej! Kurcze, a jakby kajak zamienić na dynamiczną, bojową motorówkę, a z gry uczynić wariację świetnego River Raid? Wprowadzić wrogów, którzy by nas atakowali oraz zestaw power up’ów (nitro do przyspieszania, rożne rodzaje broni, paliwo do uzupełniania baku). Wiecie ja jestem tylko graczem nie programistą, ale sami przyznacie, że mógłby być hit! No dobra, chyba mnie trochę poniosło, ale naprawdę do tej pory żywię nadzieję, że Bocianu rozwinie ten pomysł w fajną wodną ścigałkę dla dwóch graczy!

Trzech muszkieterów zaprasza na Grawitację! Od lewej Miker, Sikor i Kroll. Z nimi pisanie gier to dobra zabawa!

Tak jak pisałem wcześniej, będzie to moja pierwsza obecność na Grawitacji i trudno mi się wypowiedzieć samemu – na temat poziomu prezentowanych tam prac oraz klimatu panującego na tym evencie. Może oddajmy lepiej głos jednemu ze stałych bywalców tej imprezy, czyli naszemu współpracownikowi Sikorowi, który stawał tam w konkury z innymi programistami. Od siebie dodam jeszcze, że może z Larkiem przygotujemy relację video z tego game jamu, a po ogłoszeniu wyników pojawi się u nas także krótka prezentacja zwycięzców wraz z ich malutkimi grami.


SIKOR: Obecna edycja jest już trzecią, więc uczestnicy przyzwyczaili nas do zalewu nowych, prostych produkcji. Od samego początku oprócz maszyn ściśle ośmiobitowych pojawia się tam także… PIKO-8, czyli emulator konsoli udającej sprzęt ośmiobitowy. W edycji 2017 otrzymaliśmy następujące prace – lista TUTAJ, napisane na szeroko pojmowany temat dotyczący ZOO. Tak, dobrze czytacie – gry ze zwierzątkami w rolach głównych. Z prac na 8-mio bitowce wyróżniły się (Atari):

GravZoo na Atari XL/XE.

GravZoo  – czyli szybka produkcja Koali i spółki, gra polegająca na zbieraniu zwierzątek porozrzucanych po labiryncie oraz Zoo Food – prosta gra Sikora i Mikera, będąca niczym innym jak… wariacją na temat gry Memory, ale z drobną zmianą – do zwierząt trzeba dopasować ich jedzenie. Jeżeli ktoś zagra polecam sprawdzić lwa i jego jadłospis… Warte uwagi są także inne gry, jak również te stworzone na Pico-8, choć jak dla mnie – to nie jest do końca sprzęt 8-bitowy ani retro. Z ciekawostek – powstała nawet jedna praca na… kalkulator.

Nagrody dla laureatów Grawitacji z 2018 roku były naprawdę porządne!

W trakcie Grawitacji z 2018 roku powstały kolejne prace, a motywem przewodnim, który miał pojawić się w każdej tworzonej grze była WODA. Całościowe wyniki konkursu możecie zobaczyć w tym MIEJSCU. W konkursie oprócz Małego Atari pojawiło się też Commodore 64! Odwieczny rywal mojego kochanego sprzęciku, bardzo zmobilizował mnie do pracy, a może do gawędzenia przy Sikorówce, hmm… Na tej edycji skończono dwie gry na Atari XL/XE – to znaczy podano do informacji, że prace nad nimi nie będą kontynuowane z wyjątkiem ewentualnej kosmetyki. Były to:

Tortura Wodna – zwycięzca zeszłorocznej Grawitacji.

Tortura Wodna – praca Koali i spółki, polegająca na łapaniu wisienek do tortu i omijaniu wody, gdyż jak wiadomo nadmierna ilość wody szkodzi wszelakim słodyczom, oraz UFO Hunt – kolejna moja gra, ponoć nieco… trudna. Upoluj UFO i omijaj kosmiczne radioaktywne odpady… Pomagają ci w tym bariery oczyszczające, ale… kontakt z nimi bywa śmiertelny! Borsuk napisał o niej więcej powyżej. Świetną pozycją jest nieukończony K jak… autorstwa Bocianu. To w sumie lekka wariacja na temat River Raid, mam nadzieję, że autor powróci do rozwinięcia tej produkcji. Ma ona status nieukończonej, tak samo jak i inne pozycje na ośmiobitowce zaprezentowane na zeszłorocznej Grawitacji. Powstały też trzy ciekawe pozycje na Pico-8. Po szczegóły odsyłam do wskazanego powyżej linku. Cóż dodać – z roku na rok powstają coraz lepsze małe pozycje na nasze kochane retro maszynki, więc zapraszam wszystkich chętnych na Grawitację 2019! Zobaczymy co nam przyniesie ten rok!


Ja ze swojej strony tradycyjnie dziękuje naszemu korespondentowi z atarowskiej retro sceny i na koniec tego wpisu pozwolę sobie zaprosić jeszcze raz wszystkich naszych czytelników z okolic Krakowa (i nie tylko)  – na najbliższą GRAWITACJĘ 2019! Lubicie programować, chcecie zobaczyć jak tworzy się gry na Atari XL/XE bądź Commodore 64? Możliwe, że także na inne, mniej popularne retro systemy. Chcecie poznać prawdziwych retro maniaków i pogawędzić z nimi o nostalgicznych czasach swojej młodości? W takim razie – do zobaczenia na miejscu! A gdzie i kiedy odbędzie się ta przyjemna impreza edukacyjno rozrywkowa połączona z 36-godzinnym programowaniem gier?

 GRAWITACJA 2019, 8-BIT GAME JAM. TERMIN od 5 do 7 kwietnia.

KRAKÓW, HUB:RAUM, Factory Park, ul. Przemysłowa 12.

Co warto wiedzieć zanim wezmę udział?

  • Ilość miejsc jest ograniczona do około 40, więc nie warto zwlekać z rejestracją!
  • Nie przewidujemy wydzielonego sleeping-roomu. Jeżeli jesteś bardzo wygodny, możesz spróbować znaleźć nocleg w okolicy. Można też zawsze przywieźć materac i walnąć obok biurka na partyzanta.
  • Jak dalej nie wiesz jak trafić, kliknij tutaj.
  • Koniecznie zapoznaj się z regulaminem konkursu. Znajdziesz tam dużo dodatkowych informacji, szczegółowe zasady, kryteria oceny, oraz garść informacji porządkowych.
  • Nie obowiązują stroje wieczorowe.


PS. Wszelkie zdjęcia, grafiki oraz logo Grawitacji pochodzą ze strony eventu i zostały użyte oczywiście za zgodą organizatorów.

PS2. Dziękuję Sikorowi za pomoc.

O RetroBorsuk 107 artykułów
Zastępca Naczelnego, czyli prawie Nacz.Os. (właściciel Nory). Ulubione gatunki: wszystkie dobre gry! Z naciskiem na: akcja-przygoda, platformery, rpg, shmupy, run’n gun, salonówki. Posiadane platformy: Atari 800xl, C64, Amiga CD32, SNES, SMD, Jaguar, PSX, PS2, PS3, PS4, PSP, XboX, X360, WiiU, GC, DC, GBA, Game Gear.