Witam zgromadzonych! Ruszamy z pilotażowym odcinkiem retrorozmaitości, czyli newsy, ciekawostki i inne zagwozdki z szeroko pojętego świata starych gier.
Jak już się rzekło własnoręcznie postanowiłem rozruszać nową inicjatywę na RnG. Na naszym profilu na facebooku i twitterze publikuje od czasu do czasu w formie newsa różne rzeczy, ale od zawsze stronę RnG one omijają bo tutaj publikujemy jedynie “większe” rozkminy nie chcąc się rozmieniać na drobne. Faktem jednak jest, że czasem ktoś śledzi profil, ale nie zagląda na stronę i na odwrót – brzydzi się społecznościówkami i nie ma zamiaru się nimi kalać lub po prostu ma życie i nie włazi tam codziennie:P. Postanowiłem co miesiąc zbierać dla Was ciekawostki w jedną spójną całość, nie chciałbym by była to forma stricte informacyjna, ale by zachęcała również do dyskusji, zobaczymy jak to koniec końców wyjdzie, no! Startujemy!
Sams Jurney, wielka premiera na C64
W święta w wersji cyfrowej, a w styczniu również w bogatej wersji fizycznej na Commodore 64 wyszedł ze stajni Knights of Bytes wyglądający obłędnie platformer Sam’s Journey. Aż nie chce się uwierzyć że to odpali się na C64! Kolorowa grafika, ładnie wyglądające poziomy, zmiana wyglądu bohatera i ciekawe mechanizmy, oj niejedna gierka indie dziś nie ma startu do tego co się tam wyprawia, a do tego dźwięki SIDa pieszczą ucho przyjemnie. Koniecznie zobaczcie filmik, a tych bardziej dociekliwych zapraszam na stronę producenta, gdzie znajdziecie również fotki z wersji fizycznej. Że też ci ludzie potrafią tyle z tego sprzętu wykrzesać, ciekawe czy przy tworzeniu Komody jej twórcy brali takie gry pod uwagę.
Gruby Duke otwiera wieko spęczniałej trumny
Firma Hyperkin (ci od Retrona 5), postanowiła wskrzesić kolosalnego pada z pierwszego Xboxa, tzw Duke’a, ma on być dostosowany do standardów XboxaOne i PC. Zachowana zostanie jego nieporęczna bryła, która chyba tylko w US of A się spodobała. Gdzie tu retro? A no jest okazja do pogadania o klasycznym padzie do X’a. Sam pad bardzo szybko został wypchany przez tzw. “S’kę”, czyli jego mniejszą wersję, która pierwotnie miała trafić tylko na rynek japoński (bo w odróżnieniu od ogromnych amerykanów, Azjaci mają malutkie… rączki i Bill G. zrobił im pady na ich miarę). Koniec końców cały świat mógł grać na S’kach, ja sam osobiście gram na niej i wydaje mi się, że nie bez przyczyny olbrzymi Duke został wydalony z włości Microsoftu jeszcze za życia Xboxa. Poniżej zapodaję bardzo ciekawy filmik z ludźmi odpowiedzialnymi za powstanie X’a, gdzie toczy się dyskusja dot. Duke’a, a winny się tłumaczy.
Mistrz boksu wirtualnego
Podczas eventu Awesome Games Done Quick człowiek o ksywce Zallard1 przeszedł symultanicznie Punch Out’a z NESa i SNESa na jednym padzie podpiętym pod dwie konsole w nieco ponad 20 minut. Wykazał się cholernie dużą koordynacją i wyczuciem czasu przy okazji skutecznie wykorzystując opcje gry. Koleś ma niezłego skilla, bo nie dość że dwie gry na raz przechodził, to jednaą z nich na padzie do którego nie przywykł, co podobno było dla niego jednym z problemów. Recenzję Iva tytułu z NESa znajdziecie tutaj, zaś opis serii autorstwa Jany tutaj, zapodałbym Wam bardzo chętnie filmik z całości materiału który do niedawna śmigał po internetach, ale jakiś ważny kutas go skasował (czyżby słynna polityka Nintendo typu – filmiki na yt naszych gier to zUo!?).
BanjooMario 64
Kilku zapaleńców (Trenavix, Waschpenner i Shyguyhex) przy użyciu narzędzia SM64Paint stworzyło mix Banjo-Kazooie i Super Mario 64 z N64. Pierwszy level jest już grywalny i wygląda niesamowicie. Sami twórcy odgrażają się, że jeżeli będzie duży odzew to będą kontynuować prace. Patrząc na filmik kibicuję ludziom odpowiedzialnym za pracę w SM64Paint i życzę w przyszłości również oryginalnych projektów a nie tylko “recyklingu”, choć przyznać muszę, że to odzysk bardzo piękny. Co Wy o tym sądzicie?
Silesian Amiga Classic Party vol.35
Organizatorzy Silesian Amiga Classic Party ogłosili datę kolejnego spotkania, a jest nią dzień 10.02.2018. SACP odbędzie się tradycyjnie w MDK Jordan ul. Chopina 2 w Siemianowicach Śląskich. RnG było kiedyś w tych stronach na 8bit party i na 85% (jeśli nic nam się nie wywali) będziemy również na tym nieco innym tematycznie evencie, oczywiście zapraszamy każdego kto może się zjawić. Borsuk zapowiedział przyniesienie Amigi 32CD, a ja wpadam ze swoją zdezelowaną Ami 500 na przegląd hłehłe – będzie grane! Stronę eventu znajdziecie tutaj, odwiedzić warto również wątek na forum ppa. Poniżej fotka z 8bit party w Siemach.
Psytronik Software, a sprawa Trevora Storey
Trevor Storey to bardzo zapracowany człowiek, razem ze swym teamem tworzy świetnie zapowiadające się produkcje na Commodore 64, tak produkcje bo jedna gra na raz to za mało! Jego Organism oraz Legend of Atlantis właśnie wskoczyły na ostatnią prostą i gnają w stronę światełka w tunelu (w międzyczasie autor potwierdził koniec prac nad Organism). Całość wyda Psytronik Software, które pięknie wydaje boxy o czym możecie się przekonać z naszej galerii z nory Borsuka. Wygląd boxów do gier Trevora został właśnie upubliczniony, podziwiać należy szczególnie klimatyczną okładkę w klimatach Aliena. Po wszystkim możecie odwiedzić tubę, gdzie te gry są pokazane w ruchu na trailerze.
Nintendo przed wynalezieniem koła
Florent Gorges, który zabrał się za spisanie (niestety tylko po francusku póki co) historii Nintendo opublikował zdjęcie mające przedstawiać siedzibę Big N z 1889 roku. Ponad 100 lat! Jak na biznes “rozrywkowy” to sporo. Oczywiście wtedy Mario nie był tam na etacie, firma parała się różnymi sposobami na biznes, ale sukces zawdzięczała produkcji kart do gry Hanafuda. Sam budynek (a przynajmniej jego część) istnieje do dziś, amatorski film z 2007 roku z środka budynku gdzie nadal wiszą pozostałości tamtych dni można zobaczyć tutaj.
Kolosalny OST
Czasem z tych wszystkich odgrzanych kotletów na najnowsze systemy skapnie coś dobrego i dla retrogracza. Już tuż tuż za rogiem słychać potężny krok kolosów zmierzających w wygładzonej wersji na PS4. Nie będę się jednak rozwodzić nad nowymi szatami klasyka z PS2 – Shadow of the Colossus, powodem popełnienia tej notki jest planowane wydanie OST do tej gry na dwóch winylach! Ekipa z iam8bit się nieco spóźni i wszystko trafi dopiero po premierze gry do obiegu, ale jeśli ktoś zakochał się w tej muzyce lub ma żyłkę kolekcjonera to już powinien szykować swoje 40 dolców na ten łakomy kąsek. Coś czuję że niedługo będzie to biały kruk na aukcjach, a z resztą na bok januszowe rozważania, popatrzcie po prostu jak to pięknie będzie wydane.
Stary-nowy Capcom w tęczy
Ktoś pamięta Mighty Final Fight z NESa/Pegasusa? Ja się swego czasu sporo w niego zagrywałem, kawał dobrej chodzonej bitki to był. Potem gatunek beatem’up mi się przejadł, ale my nie o tym! Teraz trzech magików połączyło siły (Sanchez, wspomagany graficznie przez ER i muzycznie przez n1k-o) by wydać port na ZX Spectrum 128k, całość wygląda na bardzo dopieszczoną produkcję pełną detali które robią wrażenie. Z tego co informuje Zbigniew Zieliński (autor filmiku poniżej) zmieniono w bitce Capcomu nieco system walki by go dostosować do Spectrusia, co jest akurat dobrą wiadomością, jeśli się to sprawdza w praniu to czemu nie. Mój gumiak niestety nawet gdyby był już sprawny to by tego nie uciągnął ;/
Retro ranking
Strona “the great setup” opublikowała ranking 75 najlepszych anglojęzycznych stron o retro graniu. Brano pod uwagę bezduszne cyferki wynikające z google analytics i im podobnych, cały ranking można podejrzeć pod tym linkiem. Mimo pisania materiałów w języku Chopina uważam, że RnG powinno mieć pierwsze miejsce, a wniosek jest jeden – lista kłamie! Swoją drogą ciekawe czy komuś chciałoby się zrobić taki ranking Polskich stron o retro. Jacyś chętni?
No to kończymy na dziś, jak wypadł odcinek pilotażowy? Ciągniemy wózek dalej? Wydaje mi się że każdy znalazł coś dla siebie, nie ma tygodnia bez zapowiedzi czegoś na 8bitowe kompy, więc materiałów będzie zawsze pod dostatkiem, wręcz przeprowadziłem selekcję by nie zamieszczać wszystkiego i ograniczyłem się do najciekawszych wątków. Pamiętacie konkurs na komentatora lutego na RnG? No to jedziecie z koksem ;)