Retro Rozmaitości | Listopad 2019

retro rozmaitości

Parafrazując Johnnego Knoxvilla: Cześć, jestem repip i witam w Retro Rozmaitościach!

Czas zapierdala, znów trzeba siadać do napisania zebranych przez nas w ciągu miesiąca newsów, przyszły odcinek będzie już zamknięciem drugiego roku comiesięcznych nowinek w naszym wykonaniu… masakra. Jest to jednocześnie potwierdzenie tego, że w retro światku się non stop coś dzieje. Choć w tym miesiącu szczerze mówiąc nic jakoś szczególnie za jaja mnie nie chwyciło, tym bardziej że mamy festiwal odgrzanych kotletów w zapowiedziach. Znów jednak było o czym pisać, zatem jedziem!


retro rozmaitości rng


R.E.R.O. [Amiga]

Na początek lecimy z informacją o tym, że Aplha One udostępnił już demko gry, którą jakże mocno lubi nasz zgredaktor Borsuk. Tak bardzo, że z Larkiem nagrali filmik z przejścia i bardzo długaśnie opisał go w tym artykule. Do tego jeszcze skurkowaniec machnął rekord świata, przekręcając licznik miliona punktów. No to teraz kolego Borsuk będziesz miał możliwość zrobić to na wersji Amigowej, która jest już na etapie projektowania etapów i dopieszczania grafiki. Ostatnie demo, które zostało wypuszczone i jest już grywalne, ma już całkiem nową grafikę i muzyczkę, i wygląda bardzo fajnie. Do tego chodzi ponoć na dowolnej Amidze z 0,5 MB pamięci. Jak zwykle niestrudzony Sabreman uraczył nas już filmidłem z rozgrywki z wersji demo – zatem patrzcie na amigową wersję ukochanego przez Borsuka H.E.R.O. [WojT]


Sonic GX [Amstrad GX4000]

Amstrad GX-4000 to raczej mało znana konsolka, o której w historii RnG chyba nic nie napisaliśmy, ale właśnie nadszedł ten pierwszy raz! Ekipa CONDENSE zabiera się właśnie za przeportowanie Sonic the Hedgehog na ten sprzęt i wygląda to bardzo obiecująco. Chłopaki dają sobie czas do końca 2020 roku. [repip]


Super Mario Bros. 128K [ZX Spectrum]

ZX Spectrum 128k właśnie otrzymał zapowiedź „swojego” portu klasyka z NES – Super Mario Bros. Gra wygląda ciekawie biorąc pod uwagę platformę na jaką wychodzi, pojawia się również charakterystyczny dla speccy ekran ładowania na którym pojawił się Mario, choć z… Sunshine na GameCube ;).  Po tym jak w tym roku Nintendo szybko spacyfikowało port na Commodore 64 wydawało mi się że już nikt nie będzie widział sensu w portowaniu tego tytułu, no ale jak widać znaleźli się tacy. Kto wie, może nawet dokończą te demo. [repip]


Bubble Bobble [Switch]

Na Switcha zmierza ciekawie zapowiadający się Bubble Bobble 4 Friends, który powinien się również znaleźć na celowniku fanów oryginału. Jest jednak kolejny powód by się tym tytułem zainteresować, otóż nintendolife donosi że w grze znalazło się miejsce na dosłownie wszystkie poziomy z pierwszej części! Takie bonusy to ja rozumiem. [repip]


Alley Cat [NES]

Swego czasu Sikor zrecenzował nam małoatarową wersję Alley Cat, który to jest bardzo ciepło wspominany przez miłośników tej platformy. Klasykiem zainteresowała się scena 8bitowca Nintendo i powoli szykuje nam się port na NESa. W chwili obecnej prócz ekranu tytułowego i pierwszej planszy niczego nie można zobaczyć, ale wydaje mi się że można już powiedzieć, iż wyjdzie z tego przyjemna gierka gdy już zostanie ukończona. [repip]


The Curse of Illmoore Bay [Mega Drive]

Jakiś czas temu donosiliśmy o powstającym na 16 bitowca Segi platformerze The Curse of Illmoore Bay. Twórcy tej produkcji nie próżnują i z okazji halloween wypuścili demo zawierające kilka plansz i bossa. Oj czekam bardzo na tą produkcję, wygląda konkretnie! Zapis z udostępnionego demka [repip]:


Wor2one [Commodore 64]

News dla tych, co pamiętają czasy arcade i grę Wizard of Wor. Nie ma tu takich? Hmm, no to w takim razie czytacie zły portal, zapraszamy na Pudelka… A jeśli jednak jesteście odpowiednimi odbiorcami, to może zainteresować Was fakt, że ta gra, która dostała już swoje klony na Atari (komputer  i konsole) i na Commodore 64, została zapowiedziana w nowej odsłonie – ponownie na Commodore 64. Spytacie – po co robić klona czegoś, co już nie raz było wydane i nawet na tej samej maszynie? A choćby dlatego, że można ;) I dlatego, że można to zrobić lepiej – znając obecnie możliwości jakim dysponują maszyny sprzed lat, można po prostu zrobić ładniejszy remake i ponownie cieszyć gawiedź grywalnością jak sprzed lat. Zatem Thermoptic pojawia się z zapowiedzią Wor2one, które wygląda nadzwyczajnie – czy tak samo będzie się grało i czy dostaniemy to co znamy sprzed lat? Pożyjemy, zobaczymy. Poniżej filmik pokazujący efekt respawnu, a więcej info można znaleźć na Facebooku. Kanapowy coop jest również zapowiedziany. [WojT]


Prince of Persia [Atari XL/XE]

Niesamowita wiadomość z ostatniej chwili dla fanów 8-bitowego Atari! Dżentelmeni zwani rensoup oraz TIX wzięli się za bary z niemożliwym! Postanowili skonwertować na Małą Atarynę jedną z najlepszych gier wszech czasów, czyli pierwszego Księcia Persji! Pamiętacie tę wspaniałą platformówkę, która zachwycała cudowną animacją postaci oraz lochami najeżonymi pułapkami? Któż nie pamięta… Konwersja będzie oparta na bardzo dobrym porcie z BBC Master i ma ponoć działać na stockowym Atari ze 128KB pamięci RAM. Świetnie,  czyli poleci nawet na 130XE! Na atarowskich forach z jednej strony słychać zachwyty, z drugiej narzekania marud na kolorystykę, wygląd kafelków, czy głównego bohatera. Chłopaki ostatnio widocznie rozpieszczeni hitowymi grami na Malucha… Ja trzymam kciuki za autorów i nie mogę się już doczekać pełnej wersji! Zresztą popatrzcie sobie na filmik z pierwszego etapu, który w nocy dostarczył niezawodny Saberman. Prawda, że fajne? [Borsuk]


retro rozmaitości rng


Blastaway [Amiga]

Niektórzy pewnie powiedzą – jaka Amiga? Jak nie ma czipsetu, to nie jest Amiga! No, ale dla tych, dla których to nie jest problem i mogą się skalać uruchamianiem Amigi “nie klasycznej”, pojawia się nowa gra (dostępna również w wersji pod Windows)Blastaway. Niektórzy twierdzą, że za wolna, że taka gra poszłaby na 500-tce, no może 1200-tce (bo jednak ma lepszą paletę kolorów). Ale autor po prostu jasno zadeklarował, że nie ma szans na port na klasyczne Amigi i dlatego działać będzie tylko pod wypasionymi sprzętami z Power PC, kartą graficzną, muzyczną i Amiga OS 4.1 (jeśli o amigowej wersji mowa). Jeśli zatem macie taki sprzęt, to możecie sobie pograć w tą gierkę, która gameplayowo nawiązuje do Wizard of Wor (patrzcie news wyżej :)). Jak dla mnie… to na takim sprzęcie, to powinno chodzić ciut płynniej – trochę się ślimaczy, ale może grywalność jednak będzie ok? [WojT]


Repair Tronics [Amiga]

Czy oglądaliście Ralpha Demolkę? Jeśli tak, to wiecie pewnie, że film powstał w 30 rocznicę wydania gry Fix-It Felix Jr. Ralph jest właśnie bohaterem z tej gry. Oprócz filmy pojawiła się również gra w wersji na Sega Megadrive. Teraz, kilka lat później, pojawia się produkcja zrealizowana przez Amigatronics – Repair Tronics (czy Repara Tronics w oryginale). Ta wersja gry, daje nam to samo co poprzednie wersje, tylko że na sprzęcie amigowym – więc jeśli lubicie Ralpha i macie Amigę z przynajmniej 2MB Chip Ramu i 030 na pokładzie, to możecie się pobawić tym śmiesznym tytułem. [WojT]


retro rozmaitości rng


Capcom Home Arcade

Do kupienia jest już retro-konsolo-podwójny-arcadestick Capcomu z wbudowanymi 16 grami, do których może od razu przejdziemy:

  • 1944: The Loop Master
  • Alien vs. Predator
  • Armored Warriors
  • Capcom Sports Club
  • Captain Commando
  • Cyberbots: Full Metal Madness
  • Darkstalkers: The Night Warriors
  • Eco Fighters
  • Final Fight
  • Ghouls ‘n Ghosts
  • Gigawing
  • Mega Man: The Power Battle
  • Progear
  • Street Fighter 2: Hyper Fighting
  • Strider
  • Super Puzzle Fighter II Turbo

Cena to 899,90 PLNów, a przynajmniej taką widziałem na jednym dość popularnym sklepie wysyłkowym w naszym kraju. Trochę negatywnego szumu jest wokół tego bajeru, ale zabawię się w adwokata diabła. Po pierwsze w/w cena ludziom w oczy kole, jak dla mnie za 2x arcade stick na częściach Sanwa + HDMI i porządna obudowa to nie jest jakaś astronomia, prawdopodobnie przeżyją one długie lata. Słaby design? Mi się podoba i przybiję chętnie piątkę temu kto to wymyślił, a drugą temu kto na to pozwolił. Oryginalny i odważny projekt jakich brakuje w czasach gdy od wielu lat konsola ma być pasującym dodatkiem do TV w modnym salonie. Jedynie czego trudno mi bronić to krótkiej listy tytułów, taki gracz jak Capcom mógł dobić przynajmniej do ładniej wyglądającej liczby 25 i obecność Alien vs. Predator tu wiele nie ratuje. Ponoć istnieje mała szansa, że będzie szło dokupić gry, ale to póki co plotki i mgliste wizje z tego co widzę. Podejrzewam że nikt z nas tego nie kupi, bo to jednak specyficzny produkt do określonej grupy ludzi, ja osobiście najbardziej widziałbym go w każdym game pubie [repip]. Poniżej ciekawa recenzja:


NEOGEO Arcade Stick Pro

Pozostajemy w temacie arcade-sticko-retro-konsol, tym razem od SNK. Filozofia jest nieco inna niż u Capcomu. Mamy tu arcade stick, którego można podłączyć nawet do PC i na nim grać jak na zwykłym sticku, można go podłączyć do NEOGEOmini i jego akcesoriów, ale można też użyć go jako samodzielnej konsoli. SNK już wcześniej zapowiadało, że ma w głowie model biznesowy w którym dostarczą platformę w której będziemy mogli grać w ich nowe i stare produkcje i chyba mamy tu konkretny krok w tym kierunku. SNK zaczyna odbudowywać się jako dostarczyciel nie tylko softu, ale i platform dla swych wiernych fanów. Póki co jest 20 gier “wbudowanych”:

  • The King of Fighters ’95
  • The King of Fighters ’97
  • The King of Fighters ’98
  • The King of Fighters ’99
  • The King of Fighters 2000
  • The King of Fighters 2002
  • Fatal Fury Special
  • Fatal Fury 3
  • Garou: Mark of the Wolves
  • Samurai Shodown II
  • Samurai Shodown III
  • Samurai Shodown IV
  • Samurai Shodown V Special
  • Art of Fighting
  • World Heroes 2
  • World Heroes 2 Jet
  • World Heroes Perfect
  • Ninja Master’s
  • The Last Blade 2
  • Kizuna Encounter

Jak widać lub nie są to same bijatyki, brakuje np. Metal Slugów by wprowadzić tutaj trochę różnorodności, więc znów mamy produkt skierowany do wąskiego odbiorcy. Na Amazonie można już składać zamówienia, cena wersji podstawowej jest ustalona na 129,99 dolców. [repip]. Poniżej ciekawa recenzja:


Książka Atari – A Visual History wreszcie dotarła!

Wiem, że to dział zabawki, ale ta gruba kniga to przecież kapitalny gadżet dla wszystkich miłośników komputerów Atari! A w szczególności dla graczy. Projekt ten miał początek na Kickstarterze, zaś jego autor – niejaki Darren Doyle – okazał się słownym człowiekiem i dotrzymał obietnic. Atari – A Visual History wylądowała już u Larka i stoi u niego na półce! W środku znajdziecie ponad 160 gier na 8-bitowe Atari ukazanych na ponad 400 cudownie zaprojektowanych stronicach, które zostały wypełnione przepięknymi screenami i reprodukcjami okładek. No i oczywiście krótkimi opisami wszystkich gier. Polskie hity są? Jasne, że tak! Znalazło się tutaj nawet miejsce dla kultowej Laury autorstwa profesora Larka. Ta książka to dosłownie gruuuby i cuuuudny szajs! Ja ciągle czekam na swój egzemplarz, a wam polecam obejrzeć poniższy filmik Odlotowego Człowieka, który dosyć dogłębnie prezentuje zawartość tej księgi. [Borsuk]


retro rozmaitości rng


Prototyp Sonic the Hedgehog 3

Okres tworzenia gry bywa i to pewnie nader często bardzo burzliwy. Górnolotne pomysły zderzają się w twarda rzeczywistością, kolejny deadline wzywa, szefostwo naciska i… finalna wersja okazuje się czymś zupełnie innym niż to z czym z początku pracowano. No dobra koniec tego niepotrzebnego wstępu, chodzi o to że wypłynęła wczesna wersja Sonic the Hedgehog 3 na Sega Mega Drive, a tam sporo dobroci dla ciekawskich grarcheologów. Ta kopia to otrzymany w 1993 roku przez brytyjski Sega Magazine egzemplarz przeznaczony do playtesu, a w nim inne poziomy, muzyka i nawet umiejętność Sonica. Serwis Hidden Palace stworzył bardzo szczegółowy raport z tej okazji, więc zachęcam ciekawskich do lektury i filmiku. [repip]


CPCRetroDev 2019

Zakończył się chyba największy event dla fanów Amstrada i jeden z najbardziej płodnych konkursów w 8bitowym światku w ogóle, czyli CPCRetroDev. W tym roku zgłoszono 35 gier, a podium wygląda tak: 1 miejsce – Miss Input od ChupiGames; 2 miejsce – Ludic Break the Loop od Osmobit Games; 3 miejsce – Epimeteo od CNG Soft.

Na wysokości zadania jak zwykle stanął Saberman, który wszystkie 35 gier prezentuje zaczynając od wygranych:

Mam jednak odczucie, że zeszłoroczni laureaci byli mocniejsi, gdzie tym dzisiejszym do Jarlac, Operation Alexandra, czy Legend of Steel, ale to moje zdanie. Jedynie Ludic Break the Loop chciałbym przyswoić ze względu na podobieństwa do Old Tower, choć widać tu brak jakości w amstradowej produkcji. [repip]


Retrospekcja

Atr3ju dostarcza kolejnej retrospekcji, tym razem jednak nie ma w niej nic o grach, ale jest moc retro! Epoka VHS i amerykańskie kino karate z kopa na klatę wywołuje masę nostalgicznych wibracji toteż zapodajemy filmem ;) [repip]


retro rozmaitości


Naczelna Osoba na stronie, czyli Nacz.Os. (zajmuje się wszystkim i niczym). Hedonistyczny megaloman o sercu z pikseli. Ulubione gatunki: platformery, sporty extreme w sosie arcade, carcade, logiczne, klasyki z C64 i wszystko co wyzwala adrenalinę! Posiadane platformy: C64, PSX, PS2, GC, Wii, PSP, PC, DC, Xbox