Recenzja I M1 Tank Platoon – najlepszy symulator czołgowy na 16/32 bitach (Atari TT)

M1-Tank-PlatoonDzisiaj pod lupę biorę ambitny tytuł będący próbą połączenia realistycznego symulatora sprzętu pancernego oraz gry taktycznej.

M1 Tank Platoon to symulacyjno-strategiczny tytuł wydany przez moją ulubioną firmę MicroProse. Gra ukazała się na komputery Amiga, Atari ST oraz PC w 1989 roku. Osobiście w pierwszej połowie lat 90tych miałem okazję skończyć ją na swojej Amidze 500 z 1MB pamięci. Jeśli byliśmy posiadaczami tylko 512kb pamięci, nie mogliśmy uruchomić gry na wysokich detalach graficznych. Jest to moim zdaniem najlepszy symulator czołgu jaki był dostępny na przełomie lat 80/90tych, do którego mam bardzo duży sentyment. Tytuł jednak przedstawię w wersji dla Atari ST a dokładniej na bardzo rzadkim komputerze jakim jest Atari TT wyposażony w procesor MC68030 32 MHz. Fabularnie gra nawiązuje do okresu „zimnowojennego” oraz konfliktu zbrojnego między Układem Warszawskim a NATO w Europie Centralnej. Jako przedstawiciel sił Sojuszu Północnoatlantyckiego będziemy dysponować bardzo nowoczesną konstrukcją czołgu w wersji z lat 80tych jakim jest M1 Abrams. Jednocześnie przeciwko nam będą rzucone w dużej przewadze liczebnej mniej zaawansowane rosyjskie konstrukcje.

Nasze Abramsy zyskują przewagę technologiczną poprzez wyposażenie w warstwowy pancerz, system filtrujący będący przeciwdziałaniem broni ABC, system wczesnego ostrzegania o namiarze laserowych, termolokacja itp.  Napęd dla naszego bardzo ciężkiego i dobrze opancerzonego czołgu stanowi turbina gazowa AGC-1500C o mocy 1500KM. Jesteśmy wyposażeni również w bardzo dobrą armatę typu Rh-M120 kalibru 120mm. Identyczna armata wyprodukowana przez firmę Rheinmetall jest stosowana w czołgach Leopard. Posiadamy również dwa karabany maszynowe 7,62mm oraz 12,7mm (przeciwlotniczy). Dysponujemy wyrzutnią granatów dymnych czy przeciwpiechotnych. System stabilizacji armaty oraz dalmierz laserowy dający 90% celność przy strzale z odległości 2000 metrów.

Wersja pudełkowa gry to standard lat 90tych i jednocześnie niezły rarytas dla wielbicieli symulatorów!!!

Jeśli chodzi o symulatory typu M1 Tank Platoon, aktualnie na współczesnym sprzęcie zagrywam się w Steel Beasts Pro PE. Jest to profesjonalny symulator udostępniony przez amerykańską firmę zbrojeniową dla entuzjastów. Produkt od MicroProse nie odbiega znacząco pod względem odwzorowania systemów wojskowych. Biorąc pod uwagę ograniczenia komputerów z lat 90tych, jest to bardzo ambitny i rewolucyjny tytuł. W stwierdzeniu tym nie odnoszę się do samej warstwy wizualno-dźwiękowej. W grze posiadamy oddzielnie stanowiska dla poszczególnych członków załogi. Dodatkowo mamy „klikalne” panele do obsługi sprzętu. Bardzo realistycznie odwzorowane jest pole walki czy użycie systemów namiaru, przeciwdziałania a nawet trajektorii lotu wystrzelonego pocisku. Nie wiem skąd autorzy mieli tak szczegółowe dane dotyczące Abramsów. Swoją pracę odnośnie ukazania specyfiki walki czołgów w warunkach lat 80tych odrobili wzorowo.

Grę rozpoczynamy od wyboru szczegółowości detali. Jeśli posiadamy szybszy procesor dla Atari czy Amigi w postaci MC68020 możemy spokojnie wybrać lepszy poziom grafiki. Dla komputerów klasy PC warto posiadać procesor 386SX/DX. Same różnice graficzne między poziomami pokażę w zamieszczonym poniżej materiale wideo. Jeśli posiadamy komputer o niższych parametrach przy włączonych wyższych detalach niestety ucierpi płynność gry. W przypadku PC jeśli mamy mocniejszy sprzęt, gra działa zbyt szybko co jest sporym problemem aby cieszyć się z rozgrywki.

Menu powitalne umożliwia nam wybór kilku wariantów. Static Gunnery – trening ostrzału nieruchomych celów. Moving Gunnery – trening niszczenia celów będących w ruchu. Single Engagement – pojedyncza pełnowartościowa misja bojowa za którą członkowie załogi otrzymują punkty doświadczenia czy ewentualne odznaczenia. Jeśli zdecydujemy się na wybór misji bojowych, mamy do wyboru kilka wariantów. Blitzkrieg – planowanie działań na tyłach wycofującego się wroga. Meeting Engagament – zidentyfikuj wrogie jednostki, podejdź je wykorzystując ukształtowanie terenu i zniszcz. Hasty Attack – frontalne starcie na linii frontu. Assault – wypad na dobrze okopanego i zorganizowanego przeciwnika. Defend Position – tworzysz wraz ze swoim plutonem linię obronną którą musisz utrzymać przed napierającymi oddziałami wroga. Real Guard Action – osłaniamy wycofujące się sprzymierzone jednostki. Powinniśmy utrzymać strategiczne pozycje tak długo jak będziemy w stanie.

Dostosowujemy również wybór poziomu trudności. Warto wiedzieć że głównie regulowany jest ilością i celnością przeciwnika. Już najniższy poziom może dać nam się we znaki, co będziecie mogli zobaczyć na poniższym materiale wideo. Second Line Troops –  wojska drugiej linii. First Line Troops – wojska pierwszej linii. Guards – elitarne jednostki.

Oprócz samej gry znajdziemy w pudełku wiele użytecznych gadżetów

Bardzo istotną kwestią jest dobór odpowiedniej załogi w grze. Stopień jej wyszkolenia jest dostępny po wyborze opcji Out Fitting. Przy nazwiskach członków załogi mamy podane informacje o ich rzeczywistych umiejętnościach. In– niezdolny, Pr – słaby, Fr – niezły, Gd – dobry oraz Exel – świetny. Kiedy dokonamy wyboru załogi, dysponujemy jeszcze jedną ważną opcją która będzie przydatna w dalszych etapach gry. Mamy możliwość transferu członków między poszczególnymi ekipami czołgowymi. Jeśli chcemy skorzystać z takiej opcji, warto pamiętać że wymiana jest tylko równoległa między poszczególnymi specjalizacjami jak np. kierowca za kierowcę czy dowódca jednostki za innego dowódcę.

Przed każdą bitwą pancerną warto przebyć Briefing. Otrzymamy szczegółowe informacje o przewidzianych siłach przeciwnika. Ich zapleczu technicznym czy możliwościach mobilnych. Oszacujemy również najlepszą taktykę z wykorzystaniem ukształtowania terenu, warunków pogodowych czy pory dnia lub nocy. Warto pamiętać, czym gorsze warunki pogodowe tym większa przewaga strony posiadającej przewagę techniczną.

Do takich tytułów wymagany jest komputer z pełnowymiarową klawiaturą. Konsola raczej się nie sprawdzi, chyba że w grze arcade :)

Kluczowym elementem w grach tego typu jest tzw. „klawiszologia”. Oprócz szczegółowych informacji w samej instrukcji, otrzymujemy nakładkę na klawiaturę zmniejszającą próg wejścia w samą rozgrywkę. Warto pamiętać że wiele komend możemy zastąpić kursorem myszy oraz panelami na poszczególnych stanowiskach załogi. Sporą część czasu jednak będziemy spędzać na mapie taktycznej, gdzie możemy wydawać bezpośrednie rozkazy dla danego plutonu czy pojedynczej jednostki. Poniżej szczegółowe informacje dotyczące użycia klawiatury naszego „retro sprzętu”.

Poszczególne widoki

F1 – widok z wieży czołgu, F2 – widok wewnątrz wieży czołgu, F3 – celowniczy, F4 – kierowca, F9 – widok zewnętrzny, Shift + F9 – widok zewnętrzny z kolejnego czołgu, F10 – przełączamy się na kolejny czołg, Shift + F10 – wybór danego czołgu jako jednostki dowodzenia dla całego plutonu.

Obsługa stanowiska działa (klawiatura numeryczna)

1 – ładowanie pociskami pod kalibrowymi z rdzeniem z zubożałym uranem, 2 – pociski kumulacyjne ogólnego przeznaczenia, 3 – przełącznik działo/karabin (zintegrowany z głównym działem), 4 – komputer celowniczy (utrzymywanie raz namierzonego celu), 5 – stosowane do ręcznego namiaru działa przy awarii automatu (odległości strzału wprowadzane przy pomocy Shift + 0,1,2…9), 7 – zbliżenie w celowniku (powiększenie obrazu), 8 – włączenie noktowizora, 9 – ustawienie czołgu wzdłuż osi głównego działa, + – – włączenie generatora dymu (dla opcji F1 i F3), Backspace – wystrzał granatów dymnych.

Karabin maszynowy (dla opcji F1 oraz F2),

Strzałki kursorów – przesuwanie obrazu zgodnym z kierunkiem strzałek (klawiatura numeryczna), Return – strzał z karabinu maszynowego,

Obsługa broni (stanowisko celowniczego F3)

Spacebar – dalekomierz laserowy, Return – strzał z działa lub karabinu (w zależności co wybraliśmy),

Stanowisko kierowcy (F4)

Kursory – kierunek jazdy czołgu, Return – hamulec

Dowodzenie plutonem (mapa taktyczna)

A – szybko na przód, S – wolno na przód, H – stop, L – w lewo (każde naciśniecie powoduje zwrot o 30 stopni), R – w prawo na podobnej zasadzie jak w lewo, M – jazda do punktu określonego na mapie, F – strzelaj do ukazujących się celów, C – wstrzymać ogień, E – nieprzyjaciel przed tobą, D – niebezpieczeństwo z tyłu, > – niebezpieczeństwo z lewej, < – niebezpieczeństwo z prawej, +- – generator dymu. Shift + W – formacja W, Shift + V – formacja V, Shift + J – formacja J, Shift + C – formacja C, Shift + L – formacja L, Shift + R – formacja R,

Dodatkowe wsparcie radiowe (HQ Radio)

J – wezwanie samolotu A-10 (wyspecjalizowany w niszczeniu czołgów), A – wsparcie śmigłowca AH-64 Apache, O – wsparcie śmigłowca operacyjnego Bell OH-58D, B – wsparcie moździerzy (pociski odłamkowe przeciwko piechocie), S – moździerzowa zasłona dymna, H – haubica 155mm, większy zasięg (amunicja burząca), R – wyrzutnia rakiet MRLS (pocisk niekierowany burzący).

Dodatkowe opcje (w tym systemowe) 

ALT + M – ukrywa obiekty na mapie, ALT + P – pauza, ALT + A – przyspieszenie czasu gry, ALT + B – ukrycie rozgrywki (ktoś podgląda ekran /:), ALT + Q – wyjście z gry, ALT + D – zmiana szczegółowości grafiki.

Mapa taktyczna (dostęp F5)

F6 – rozkazy dla czołgu dowodzenia, F7 – wybór innego plutonu, F8 – indywidualne rozkazy dla danego czołgu w ramach wybranego plutonu, 0 – przyspieszenie czasu działania (klawiatura numeryczna w zakresie 1 do 4)

Porady dotyczące rozgrywki

  • przewiduj jakie ruchy będzie wykonywał przeciwnik i dobierz do nich najlepsze przeciwdziałanie,
  • nie wybieraj najkrótszej drogi do celu, zwróć uwagę na ukształtowanie terenu, naturalne zasłony,
  • czekając na przeciwnika, dobrze jeśli część czołgu osłonięta jest naturalnym wzniesieniem, lepiej jeśli znajdujemy się wyżej niż potencjalny oponent i mamy lepszy ogląd sytuacji,
  • wykorzystaj warunki pogodowe, pory dnia i nocy często przeciwnik nie dysponuje noktowizją czy zasłoną dymną,
  • dobieraj precyzyjnie amunicję pod parametry niszczonego celu. Błąd może kosztować Cię utratę jednostki (patrz poniższy materiał wideo),
  • Wcielając się w daną osobę ekipy czołgu, pozostali wykonują swoją pracę. Jeśli jesteś „kierowcą” może być w dalszym ciągu prowadzony ogień. Jednocześnie możesz stawiać np. zasłonę dymną
  • kierując czołgiem dowodzącym, zwracaj uwagę na formacje plutonu (dostosuj ją do ukształtowania terenu np. wąwozu),
  • nie musisz uczyć się na pamięć „klawiszologii”, możesz wykorzystać „mysz” do obsługi większości sprzętu w ramach danego stanowiska.

Podsumowując gra M1 Tank Platoon wydana przez MicroProse w 1989 roku to wyjątkowa i wybitna produkcja. Program zawarty zaledwie na dwóch dyskietkach (wersja dla Atari ST) daje niesamowite możliwości taktyczno – symulacyjne. Jeśli lubisz ćwiczyć swoją głowę a nie tylko zręczność, może to być bardzo dobra propozycja dla Ciebie. Od strony wizualne oraz dźwiękowej trudno się do czegoś przyczepić. Biorąc pod uwagę możliwości komputerów z końca lat 80tych, gra pod tym względem prezentuje się dobrze. Odwzorowanie systemów wojskowych, możliwości sprzętu stoi na wysokim poziomie. Skomplikowana rozgrywka dzięki zawartym mechanizmom może dać dużo przyjemności na długie miesiące. Jeśli miałbym do czegoś się przyczepić, to do zbyt wysokiego poziomu trudności w grze. Przewaga liczebna przeciwnika jest miażdżąca nawet na najniższym poziomie trudności. Ze swojej strony jednak tytuł polecam i zapraszam do zapoznania się z poniższymi materiałami wideo. Jeśli symulator Was zainteresuje, znajdziecie sporo podpowiedzi umieszczonych podczas rozgrywki w postaci komunikatów w dolnej części ekranu. Życzę dobrej zabawy z tytułem, mimo że nie należy on do łatwych. Jednak jeśli nabierzecie wprawy, nie będziecie mogli się od niego oderwać przez długie tygodnie.

Pozdrawiam Paweł „nowy80Retro” Nowak

Retrometr

Skomplikowana rozgrywka dzięki zawartym mechanizmom może dać dużo przyjemności na długie miesiące. Symulator z elementami taktycznymi dla wymagających i lubiących mocno „pogłówkować”.


wersja polska


wersja angielska

O nowy80Retro 40 artykułów
Redaktor filmowiec (dużo nagrywa, mało pisze) Ulubione gatunki: symulatory, strategie, trochę RPG Posiadane platformy: Atari 7800, Atari 130XE, Atari 800XL, Atari MegaSTE, Atari TT, Atari Jaguar, Atari Lynx, Amiga 4000D, Amiga 2000, Amiga CD32, Amstrad CPC 6128, Commodore64.