Publicystyka | Wielkie miecze w grach

Broń, jaką włada bohater w grach komputerowych, odgrywa często istotną rolę. Nadprzyrodzona siła czyni z herosa potężnym, a towarzysząca mu broń daje znaczną przewagę nad nacierającymi zewsząd rywalami. Miecz, bo na nim chcę się skupić, to jeden z najpopularniejszych oręży w sztuce, kojarzącym się z rycerzami, męstwem i heroicznymi walkami. To właśnie dlatego ta, a nie inna broń w rynsztunku, jest najczęściej wybierana dla głównego bohatera gry. A taki większy, cięższy miecz od przeciętnego sprawia wrażenie bardziej epickiego, groźniejszego i wyróżniającego się na tle pozostałych. Zatem spróbujmy odpowiedzieć na pytanie: Jakie ogromne miecze kojarzymy z gier?


LEGENDARNE MIECZE

 BUSTER SWORD 

Na pierwszy plan wysuwa się najsławniejszy miecznik w japońskich grach wideo. Cloud, protagonista siódmej odsłony najpopularniejszego jRPG w dziejach Final Fantasy, pragnie uratować świat. Buster Sword (Miecz Pogromcy) to szeroki miecz o prawie 2-metrowej długości z długą prostą rękojeścią. Dzierżony wcześniej przez Zacka Faira i Angeala Hewleya. Wiadomo też, że Cloud Strife bez swojego ogromnego miecza, to jak Yoshi bez jajec.

  • Wygląda jak: tasak kuchenny o lekko nietypowym rozmiarze.
  • Przeznaczenie: najczęściej eksponowana broń bohatera, służy do krojenia przeciwników podczas tury.

Devil May Cry 4

 REBELLION 

Przez serię Devil May Cry przewija się wiele broni, jednak to właśnie Rebellion stał się najbardziej charakterystycznym orężem pół-człowieka, pół-demona Dantego. Miecz ten po raz pierwszy pojawił się w części drugiej (w pierwszej części Dante wpierw władał Force Edge’em). Charakteryzuje się masywnym obosiecznym ostrzem z zastawą szkieletową, jelcem w kształcie kości z demoniczną czaszką umieszczoną pośrodku.

  • Wygląda jak: wypasiony gotycki odsyłacz demonów do piekła.
  • Przeznaczenie: jednoczy dwie siły: demona i człowieka. Pamiątka po ojcu Spardzie. Uaktywnia moc demon trigger.

 FAUST & SOUL EDGE 

Soul Edge to największe złowieszcze narzędzie w całej serii bijatyk Soul Calibur, dzierżone przez Nightmare — demonicznego alter ego Siegfrieda. Ostrze Dusz potrafi pochłaniać dusze tych, którzy go zdobędą. Jest także zmiennokształtna, potrafi przybrać formę, w zależności kto jest jej właścicielem. Sam Zygfryd, w swej prawdziwej naturze, włada równie ikoniczną wielką klingą – Faustem. W pierwotnej wersji miecz ten był dość szczupły, wraz z kolejnymi częściami Calibura klinga zaczęła się rozszerzać. Tak samo było z Taki i Ivy, którym powiększały się… a nie wróć!

  • Wygląda jak: Faust – Dragon Slayer, ale o tym za chwilę. SE – poczwarne ostrze z wszczepionym G-wirusem.
  • Przeznaczenie: jak Soul Calibur w dłoniach jest uosobieniem dobra, tak Soul Edge jest wcieleniem zła.

Xenoblade Chronicles

 MONADO 

Czy broń może odgrywać najistotniejszą rolę w fabule? O tym opowie Wam pierwsza część Xenoblade Chronicles. Wielki Miecz Monado jest niczym legendarny Excalibur – sam wybiera właściciela. W niepowołanych rękach to futurystyczne ostrze potrafi mocno skrzywdzić człowieka, który nim włada. Głównym posiadaczem miecza jest protagonista Shulk, który przez większość gry uczy się nim władać oraz korzystać ze specjalnych mocy, jaka ów klinga posiada. Broń ta jest niesamowicie efektowna na wrogie Mechony.

  • Wygląda jak: czerwony gadżet do otwierania piwska podświetlany ledowo.
  • Przeznaczenie: dzięki niemu między innymi można zmienić przyszłość! A to tylko jedna z wielu zalet.

Berserk

 DRAGON SLAYER 

Kentarou Miura, autor fantastycznej mangi Berserk, stworzył dość ciekawe i oryginalne ostrze dla głównego bohatera Gutsa. Można rzec, że idea ogromnych mieczy o takim wyglądzie i cechach zawdzięcza się właśnie jemu. Manga doczekała się paru adaptacji w grach wideo: Sword Of The Berserk: Guts’ Rage (dreamcast), Berserk (PS2) oraz Berserk And The Band Of The Hawk (PS3PS4, PC, Vita). Ten wielki miecz został wykuty przez zbrojmistrza Godota i jest najważniejszą bronią Gutsa, tuż obok wyrzutni, przymocowanej, zamiast lewej ręki. Bez Dragon Slayera eksterminacja tak licznej grupy potworów oraz Apostołów byłoby niemożliwe.

  • Wygląda jak: ciężka stal, której nie chciałbyś doświadczyć na własnej skórze.
  • Przeznaczenie: takie samo, jak w mandze – zabija całe rzesze mrocznych kreatur.

 BLADE OF OLYMPUS 

Jedna z najpotężniejszych i zarazem legendarnych broni, jaką mamy okazję walczyć po raz pierwszy w drugiej części God of War. Ostrze zostało stworzone przez samego Zeusa w celu wygnania Tytanów do czeluści Tartaru. To właśnie dzięki niemu udało się zakończyć boską wojnę. Ten epicki miecz jest kluczowy w fabule drugiej odsłony, ponieważ sam Zeus podstępnie ofiarował go Kratosowi, wysysając później całą boską moc greckiego barbarzyńcy. Ostrze Olimpu spotykamy również w części trzeciej oraz Ghost of Sparda i Ascension.

  • Wygląda jak: boski miecz, którego nie da się podnieść jedną ręką (chyba, że jest się Kratosem).
  • Przeznaczenie: wpierw broń przeciwko tytanom, później odwet przeciwko samemu Zeusowi.

 GREAT KNIFE 

I kto by pomyślał, że nawet survival horror ma swój ogromny miecz! A raczej wielki nóż, który zadebiutował w Silent Hill 2. Jego właścicielem jest ikoniczny postrach: Piramido-głowy. Jego drugą bronią jest długa włócznia. A czy przeraża — jeszcze się pytacie?

  • Wygląda jak: nóż kuchenny, który kupiliście swojej mamie na gwiazdkę.
  • Przeznaczenie: eksterminacja wszystkiego, co wygląda jak ludzkie i niestraszne.

Rastan

 BARBARIAN SWORD 

Gdzie wielkie miecze mogły mieć swój początek? O Conanie Barbarzyńcy słyszał chyba każdy miłośnik fantastycznej literatury. O jego przygodach napisał Robert E. Howard, a sam heros w jego twórczości tak wypowiada się o swojej stalowej narzeczonej:

Nie ma na świecie takiej istoty, której nie dałoby się pociąć na kawałki zimnym, stalowym ostrzem — odparł Conan.

W latach 80 powstała gra arcade inspirowana tym potężnym osiłkiem o nazwie Rastan Saga ze stajni Taito. Heros włada wielkim Barbarzyńskim Mieczem, który jest podstawową bronią Rastana — reszta orężu odpalana jest w formie krótkotrwałego power-upu.

  • Wygląda jak: dwuręczny Flamberg, który ładnie prezentowałby się w domu.
  • Przeznaczenie: rąbanie na kawałki mitycznych bestii. Rastan najbardziej lubi krwistego steaka z jaszczuroludzia.

Heroes 3

 ARMAGEDDON’S BLADE 

Jest wiele artefaktów w Herosach 3, jednak to Ostrze Armageddonu z dodatku o tej samej nazwie, potrafi siać spustoszenie, zapisując magię Armageddonu w księdze zaklęć, tym samym dając wszystkim sojusznikom odporność przeciwko temu zaklęciu. Oprócz tego dodaje 3+ do ataku, obronu, mocy i 6+ do wiedzy. W fabule kampanii Królowa Katarzyna powierza miecz Gelu, którego widzimy na okładce.

  • Wygląda jak: morale przyklejone kropelką do rękojeści.
  • Przeznaczenie: w niepowołanych rękach — pogrążyć świat w chaosie i zniszczeniu.

Knights of the Round

 EXCALIBUR 

W Knights of the Round najpotężniejszym mieczem był legendarny Excalibur, który wraz z postępującym levelem, przeobrażał się w coraz to piękniejszą klingę. Ten fantastyczny beat’em up, miał całkiem sporą kolekcję wielkich mieczy — nawet niektórzy przeciwnicy posiadali ogromne ostrza, np. miecznicy trzymają taki na swych barkach, z powodu jego ciężkości. Rycerze Okrągłego Stołu nie tylko atakowali swoimi broniami, ale również potrafili się nimi bronić.

  • Wygląda jak: miecz?
  • Przeznaczenie: a co byś zrobił, gdybyś posiadał najsławniejszy miecz na świecie?

 SERYJNI MORDERCY  

Monster Hunter Tri (Wii) recenzja

 SERIA MONSTER HUNTER 

Slashery z elementami RPG wywierają większy nacisk na uzbrojenie, niż na specjalne umiejętności, czy też magię, zatem w Łowcy Potworów mamy dość pokaźną zbrojownię. Moją ulubioną bronią, obok Longswordów (także długie miecze, ale lżejsze) jest właśnie Greatsword – ciężkie ostrze, którym bardzo powoli zadajemy ciosy, waląc horyzontalnie i wertykalnie w wielkie cielska dużych stworów. Jego atutem jest zadawanie sporych obrażeń kosztem szybkości oraz możliwość obrony, kryjąc się za ogromną klingą. Jest to też broń dla cierpliwych, gdyż posiadają ciosy ładowane, w których kumuluje się energia, wyzwalana wraz z uderzeniem. W Monster Hunter rozróżniamy dwa główne gałęzie drzewka: żelazne oraz kości. Dzięki materiałom pochodzenia bestialskiego możemy stworzyć ciekawie wyglądające bronie.

  • Wyglądają jak: duże trofealne, łowieckie bronie D.I.Y.-opatów.

Dark Souls 3

 SERIA DARK SOULS & BLOODBORNE 

Jedna z wielu broni białej dostępnej w różnych odsłonach Soulsów. Aby udźwignąć takiego Greatsworda, trzeba mieć wysokie statystyki do siły, gdyż ta broń skaluje się wraz z jej parametrem. Niektóre wielkie miecze są wyjątkowe ze względu na ich pochodzenie, ponieważ można je stworzyć za pomocą dusz z pewnych Bossów. W pierwszej części ulepszamy te bronie u Gigantycznego Kowala w Anor Lando. W Bloodborne występuje tylko jeden miecz dwuręczny: Ludwig’s Holy Blade, który w zależności od postawy do walki zmienia swój wygląd w sprytny sposób. Przy pozie broni jednoręcznej ostrze jest dość standardowych wymiarów, natomiast w pozycji oburącz zmienia się w ogromne ostrze.

  • Wyglądają jak: miecze o wyjątkowo ponurym charakterze, powodująca zaciesz u gotów i metalowców.

The Elder Scrolls III: Morrowind

 SERIA THE ELDER SCROLLS 

Nie wiem jak Wy, ale ja często wybierałem dwuręczny miecz w Elder Scrollsach. Już od pierwszej części Arena, możemy posiadać wielkie ostrza, jakimi są choćby historyczne szkockie Claymore. W następnych odsłonach, broni przybywało coraz więcej, a miecze zaczęły wyglądać jeszcze bardziej fantazyjnie. Moim zdaniem najbardziej oryginalne miecze w serii to szklane o zielono butelkowej barwie.

  • Wyglądają jak: dopakowane ostrza rodem ze Śródziemia.

Gothic 2

 SERIA GOTHIC 

I dla serii Gothic znalazło się miejsce. Czy można sobie wyobrazić Gothica bez wielkiego miecza? Raczej nie. Taki Szpon Beliara, będący kluczowym przedmiotem w dodatku Noc Kruka, części drugiej, jest również magiczną bronią, którą można sobie nawet przywłaszczyć.

  • Wyglądają jak: łakomy kąsek dla moderów. Przykładowo Szpon Beliara występuje w modzie do GTA: San Andreas. Nie wierzycie? Sami sprawdźcie!

 STALOWY ZAŁĄCZNIK  

Drakan

 DRAKAN: ORDER OF THE FLAME 

Drakan to dowód na to, że płeć piękna również nie gardzi wielkim ostrzem. Jakby tego było jeszcze mało, to kobita jeszcze na smoku lata. Coś podobnego! A jednak tak właśnie jest. Drakan to taka Lara Croft w świecie fantasy tamtych lat. Zamiast pistoletów i amunicji – łuk i strzały. Nie gardziła również toporami i broniami obuchowymi. Jak widać, nie tylko Xena taka wojownicza.


Rune

 RUNE 

W nordyckiej krainach nie tylko topory i młoty, ale też i niemałe miecze, co udowodnił nam Rune. A najpiękniejszą rzeczą (szczególnie w trybie multiplayer) jest dekapitacja potężną klingą. Jest brutalnie i spektakularnie. Zupełnie jak w Mortal Kombat.


Jak widać, istnieje całkiem sporo gier, które obdarzyły bohaterów nieprzeciętną (wręcz niemożliwą) siłą, umiejącą udźwignąć wielki miecz w łapach. Niektórzy potrzebowali paru punktów do siły, inni wcześniej ostro trenowali. Podziwiamy zatem ich (wręcz niemożliwą) krzepę i (wręcz niemożliwą!) umiejętność walki tym ogromnym żelastwem. Gier z wielkimi mieczami jest od groma. Wystarczy policzyć te wszystkie RPG, MMO, slashery, a wyjdzie całkiem spora liczba. Natomiast pozostałym dysponentom innych odmian broni (niekoniecznie tak dużych) życzymy wszystkiego dobrego w oczekiwaniu na kolejną część publikacji!

Niektóre screenshoty wykorzystałem ze stronek: godofwar.fandom.com, silenthill.fandom.com
Sentymentalny pasjonat oldshoolowych gier. Oprócz grania z feelingiem lubi pisać swoją grę, tworzyć muzykę. Ulubione Gatunki: Beat ’em up, Arcade, Survival Horror, Slashery, Platformówki, Bijatyki, RPG, Turowe, FPSy, Co-op. Przede wszystkim stare miodne gry. Posiadane platformy: Sega Megadrive 16 bit, Ps2 Slim, PC, GCN, Nintendo Wii: emulatory i homebrew, Nintendo Switch oraz ulubione MAME. Pożycza też konsole od znajomych :-)